- tis 09 maj 2017, 18:03
#1171562
Hej,
Jag har en Volvo 855, 1995 års modell
För ett tag sedan började lambdasond lampan tändas. Bränsleförbrukningen började öka.
Jag gjorde inget just då, men sen började det dra iväg och komma in avgaser, så jag gjorde
en vehusventilations service. Och det drog ner förbrukningen.
Bytte även tändstift, och bränslefilter vilket drog ner lite till.
Men lambda sond lampan är fortfarande tänd, har släckt felkoderna men den tänds igen.
Och nu har bränsleförbrukningen börjat öka igen,
samt att avgasvärdena var precis på gränsen vid besiktningen.
Så frågan är, är det mest troligt att det är lambdasonden som måste bytas.
Eller kan det vara katalysatorn, eller någonting annats som är problemet?
Hur ska jag felsöka?
Tackar på förhand!
:)
Matti
Jag har en Volvo 855, 1995 års modell
För ett tag sedan började lambdasond lampan tändas. Bränsleförbrukningen började öka.
Jag gjorde inget just då, men sen började det dra iväg och komma in avgaser, så jag gjorde
en vehusventilations service. Och det drog ner förbrukningen.
Bytte även tändstift, och bränslefilter vilket drog ner lite till.
Men lambda sond lampan är fortfarande tänd, har släckt felkoderna men den tänds igen.
Och nu har bränsleförbrukningen börjat öka igen,
samt att avgasvärdena var precis på gränsen vid besiktningen.
Så frågan är, är det mest troligt att det är lambdasonden som måste bytas.
Eller kan det vara katalysatorn, eller någonting annats som är problemet?
Hur ska jag felsöka?
Tackar på förhand!
:)
Matti
Senast redigerad av 1 mattza, redigerad totalt 0 gånger.