Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!
Har en Volvo 855R röd med 1 ägare på som jag renoverat i vinter. När jag köpte den rassla urtrampningslagret lite. Så beslöt mig för att plocka ur motorn
och byta allt. Så blev nya packningar, packboxar, alla motorfästen, lackering av motorutrymme. Samt ny koppling och urtrampningslager från VOLVO.
Rättare sagt, allting är handlat på Volvo.

Idag så var motorn tillbaka, oljan på plats och provåkte. Allting gick som en dans. När jag kommer tillbaka till verkstan och. Så provade jag att
trycka ner kopplingen när den stod på tomgång. På vägen ner låter de ingenting. Men på vägen upp igen, så rasslar de på något konstigt sätt. Skulle vilja kalla
de metalliskt ljud. Det är alltså inte det nya lagret som låter.

Nu är frågan, jag är inte jätte sugen på att lyfta motorn igen för att kontrollera. Är det någon som haft samma problem med sin 850 ?
Jag har kört ca 8km med bilen efter bytet. Misstänker detta metalliska ljud inte kommer laga sig själv.

Tacksam för alla tips!!
Marlboroman skrev:Säker på att ljudet inte kommer ifrån lådan? Synkringarna kan ju rassla en del
Det låter från lådan, det är jag helt 100 på..
Har bytt dom bussningarna till växelföraren så den ska bli tajtare mellan växlarna. Men de ska väl
inte ha någon betydelse ?
Jag funderar på att varmköra oljan i lådan efter byte av oljan. Tänkte de kanske kan hjälpa.
Syncringsrassel/knackande har jag haft på samtliga Volvo med 5cyl, inkl nuvarande 2005'an, men det låter på tomgång med varm motor och låda.
Ett slags försiktigt rasslande/knackande från lådan i friläge, endast på tomgång, som tystnar helt när man kopplar ur. (Allt i lådan stannar).

Kan också höras om man kör på lågvarv, med belastning. Typ "gubbkör".
Som ett försiktigt väsande/skorrande, men man måste verkligen lyssna.
Hörs bäst med öppen ruta, och tyst omgivning.

Inget av ljuden är alltså särskilt högljutt utan ganska diskret.
Men ljud är svårt.
Det en person tycker låter illa, och oroar sig över, hör inte en annan alls.....
Jag har hört detta i så många, så det är normala "missljud" för mig.
MickeM skrev:Syncringsrassel/knackande har jag haft på samtliga Volvo med 5cyl, inkl nuvarande 2005'an, men det låter på tomgång med varm motor och låda.
Ett slags försiktigt rasslande/knackande från lådan i friläge, endast på tomgång, som tystnar helt när man kopplar ur. (Allt i lådan stannar).

Kan också höras om man kör på lågvarv, med belastning. Typ "gubbkör".
Som ett försiktigt väsande/skorrande, men man måste verkligen lyssna.
Hörs bäst med öppen ruta, och tyst omgivning.

Inget av ljuden är alltså särskilt högljutt utan ganska diskret.
Men ljud är svårt.
Det en person tycker låter illa, och oroar sig över, hör inte en annan alls.....
Jag har hört detta i så många, så det är normala "missljud" för mig.
Den låter ingenting på tomgång, den låter ingenting när man trycker ner kopplingen.
MEN när man släpper upp kopplingen så kan man höra ett svagt rassel
Bara för att vara extremt tydlig:
Du menar att det rasslar ENDAST medans pedalen släpps upp?
Dvs under rörelsen uppåt.
Inte neråt.
Inte när pedalen är stilla.
Inte är "knarrande" från solfjädern. (Som brukar låta både upp och ner, och knappt höras med motor igång)

I så fall har jag inga ideer....
MickeM skrev:Bara för att vara extremt tydlig:
Du menar att det rasslar ENDAST medans pedalen släpps upp?
Dvs under rörelsen uppåt.
Inte neråt.
Inte när pedalen är stilla.
Inte är "knarrande" från solfjädern. (Som brukar låta både upp och ner, och knappt höras med motor igång)

I så fall har jag inga ideer....
Helt rätt, enbart när jag släpper upp kopplingen. Inte annars.
Ett metalliskt ljud liksom..
ABS boxen brukar orsaka ett metalliskt rassel som verkar komma ifrån "kardantunneln" när lödningarna håller på att släppa, men det borde inte låta annat än när bilen rullar. Jag har haft det på två 70 modeller och båda gångerna fixades ljudet med annan box.
V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]

Stämmer.