Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Jag lämnade in min bil för byte av länkarmar bak. När jag hämtade min bil på verkstaden upptäckte jag att de fyllt på olja med. Alldeles för mycket. Jag åker hem men kommer inte hela vägen, utan bilen stannar och krånglar, efter att den vilat så kommer jag hem i alla fall. En vän till mig tappar ut ganska mycket olja. Nästa dag går bilen igen. inga större problem. Men vid besiktningen upptäcks att de bytt länkarmar fram istället för bak, Lämnar in bilen igen, verkstaden ber om ursäkt och bjuder på motortvätt. När jag hämtar bilen säger de att bilen inte hade startat på morgonen. De hade då bytt tändstift och sen hade bilen startat. Tänkte inte på att fråga om startproblemet var före motortvätten eller efter.
På vägen hem krånglar bilen igen. Nu vet jag inte om det är en slump att bilen krånglar efter verkstadsbesöket eller om det har med motortvätten att göra.
Vi (vännen) har kollat tändstiften, de ser bra ut. Vi har sprayat med speciell spray som ska driva ut fukt ur kontakter. Men jag har fortfarande problem.
Jag har ca två mil till jobbet. Det går utmärkt att åka dit och hem. Ibland rycker bilen lite, ungefär som när man har fel växel i. Detta främst när man accelererar. Gasar jag uppförst så varvräknaren är på trean och sen växlar så märks inget ryck, men kör man tex på tvåan eller trean och bara vill köra fortare på samma växel så rycker bilen lite. Inta alltid bara ibland. Mer ju varmare bilen blir.
Om jag kör hem från jobbet och vänder om och kör tillbaka igen, så stannar bilen Den tappar liksom fart, varvräknare går ner och stannar sen. Om jag har tålamod o väntar ngn halvtimma, då startar bilen igen, men man kan bara köra en bit sen krångar den igen. Låter jag den stå över natten så går bilen bra igen. (kortare sträckor)

Vid två tillfällen har vädret varit mycket fuktigt, och jag upplever då att problemen var tydligare och större. Motorstoppet kom då fortare, annars tycks det komma efter ca 3-5 mil..

Jag tycker inte riktigt att symtomen är de samma när bilen krånglade efter första verkstadsbesöket men de är lika varandra. Kanske har de med varandra att göra, kanske har de första omgången problem med för mycket olja att göra, eller så är det samma problem som jag har nu.
Kanske har mina problem att göra med motortvätten eller så är det bara en slump att detta inträffar nu.

Jag har en volvo s70 från 1999

Vad har ni för tankar om mitt motorproblem?
tacksam för svar.
V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]

Stämmer.