Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
#115318
jolla_ skrev:de är ju sant.
men vad är vanligast och varför har dom de?
De flesta har nog mätare för styling faktorn. och om du har en vråltrimmad bil med 20 mätare som går 9.or på strippen hinner du ändå inte avläsa de innan det är för sent.

Turbo och volt mätare tror jag är det vanligaste. Turbo mätaren visar i princip inte när det är okej att gasa men kan ge en hint om att allt är som det ska. voltmätare är bra att ha om du står och poppar med stereon. inte så kul be om start hjälp när man ska åka sen.
av jolla_
#115714
#27 skrev:Den här länken hittade jag men har aldrig monterat någon..

http://forum.svenska85x70klubben.se/viewtopic.php?t=617
läste den här länken hur man skulle göra.
under kåpan så fanns de 5 utag,fast inte på samma ställe,3 på ett ställe o 2 på ett,spelar de någon roll vilket man går på?
av jolla_
#115984
jolla_ skrev:
#27 skrev:Den här länken hittade jag men har aldrig monterat någon..

http://forum.svenska85x70klubben.se/viewtopic.php?t=617
läste den här länken hur man skulle göra.
under kåpan så fanns de 5 utag,fast inte på samma ställe,3 på ett ställe o 2 på ett,spelar de någon roll vilket man går på?
sen undrar ja även,vart man hittar en bra laddtrycksmätare o hållare som passar på astolpen till s70
Användarvisningsbild
av apersson850
#116671
Jaha. Oljetrycksmätare är bra att ha, om man vill se att motorn är riktigt varm. Givaren monteras där oljetrycksgivaren (till lampan) sitter.
Jag satte dit en sån på min 744 GLT 16 valve en gång i tiden. På vintern kunde jag se att det tog 40 km på landsväg innan oljetrycket var normalt. Innan dess var motorn alltså inte riktigt varm, även om vattnet varit det länge då.
av *pettson*
#116700
apersson850 skrev:Jaha. Oljetrycksmätare är bra att ha, om man vill se att motorn är riktigt varm. Givaren monteras där oljetrycksgivaren (till lampan) sitter.
Jag satte dit en sån på min 744 GLT 16 valve en gång i tiden. På vintern kunde jag se att det tog 40 km på landsväg innan oljetrycket var normalt. Innan dess var motorn alltså inte riktigt varm, även om vattnet varit det länge då.
om inte en 850 turbo eller för den delen 70 turbo uppnått 60 gradig oljetemp i systemet efter MAX 10min körning i normalt väder och upp till 15 min i vinterväder så är det nåt väldigt allvarligt fel. (mäts efter normal körning efter dom tider jag sa) För övrigt ska aldrig oljetrycket varm/ varv resp kall/varv någonsin skilja för då är något allvarligt slitet.. Däremot på tomgång kan det skilja mellan varm/kall..

Det har hänt mycket sedan rödblockarna utgick...
Användarvisningsbild
av Nexus
#116701
jolla_ skrev:
jolla_ skrev:
#27 skrev:Den här länken hittade jag men har aldrig monterat någon..

http://forum.svenska85x70klubben.se/viewtopic.php?t=617
läste den här länken hur man skulle göra.
under kåpan så fanns de 5 utag,fast inte på samma ställe,3 på ett ställe o 2 på ett,spelar de någon roll vilket man går på?
sen undrar ja även,vart man hittar en bra laddtrycksmätare o hållare som passar på astolpen till s70
http://st.bsrab.se/products/544598
Deras turbo mätare ska vara bra enligt vad jag har hört.
Sen har du ju även http://www.realcar.se. de har hållare som passar utan modifiering och även mätare såklart.
Användarvisningsbild
av apersson850
#116888
Självklart går en bil som en 850 Turbo mycket snabbt varm, jämfört med en 744 GLT. Det är ju bara att glo ner under huven, så inser man att ventilationen inte är densamma i en 850.

Sen är ju inte motorerna speciellt lika heller, det har du rätt i. Även om man räknar med att just B234F var lite av testbänk av idéer till den nya serien.
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]