Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnusd
2000 för bilen? Ja då hade jag också tvekat som smålänning! :-) Men å andra sidan har du väl en självrisk för bärgning om du blir ståendes? Läste på lite när detta drabbade mig. Kan egentligen ingenting om detta men som jag förstod det så måste lås, box och någon ytterligare styrenhet för imobilizern passa ihop samt att det kan skilja på insprutningen så det krävs rätt box.
Jag vet att det finns de på forumet som kan detta och kanske har jag helt åt h... fel, men själv tyckte jag det var enklare att be Volvo fixa. den där 1500 som jag nämnde ska du ta med en nypa salt. Det var för 7 år sedan!! Men även om du skulle betala 2500:- så har du ju fortfarande en billig bil! :-)

edit: såg inte den fantastiska förklaringen ovan innan jag skrev detta.
av Baxtex
magnusd skrev:2000 för bilen? Ja då hade jag också tvekat som smålänning! :-) Men å andra sidan har du väl en självrisk för bärgning om du blir ståendes? Läste på lite när detta drabbade mig. Kan egentligen ingenting om detta men som jag förstod det så måste lås, box och någon ytterligare styrenhet för imobilizern passa ihop samt att det kan skilja på insprutningen så det krävs rätt box.
Jag vet att det finns de på forumet som kan detta och kanske har jag helt åt h... fel, men själv tyckte jag det var enklare att be Volvo fixa. den där 1500 som jag nämnde ska du ta med en nypa salt. Det var för 7 år sedan!! Men även om du skulle betala 2500:- så har du ju fortfarande en billig bil! :-)

edit: såg inte den fantastiska förklaringen ovan innan jag skrev detta.
Får se hur jag gör, den är inte besiktigad än så kanske finns andra fel på den, ska göra det först innan jag lämnar in den hos Volvo. :D

Men är det säkert att min bil har en transponder? Det är en 1999 årsmodell, de började väl med det precis där omkring?

Edit:
Kanske värt att testa? Verkar mest vara om nyckeln fastnar dock: https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... =1&t=67531

Annars ska det gå att byta cylindern såhär: https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... =1&t=34472

Men där dyker ju frågan upp igen angående transpondern, ingen i den tråden som nämner det ens...
av MickeM
Jag tror att första årgången/arna av 850s saknade denna transponder.
Men alla Volvo nyare än -96 är jag helt säker på har. (Sålda i Sverige) Utomlands kan det vara annat.
Blev ett lagkrav på alla nya bilar däromkring....
Användarvisningsbild
av Lucif3r
4-hjulsbärgning? Det är ingen AWD han har, så det räcker med 2-hjulsbärgning där fronten lyfts upp.

Det finns ju fulknep för att få bilen att gå med nytt tändningslås och oprogrammerad nyckel. Det vanligaste är väl att man helt enkelt tejpar eller limmar fast den gamla nyckeln mot antennringen.
Den stora nackdelen med det är ju då att man likagärna kan starta bilen med en skruvmejsel då. Startspärren blir ju så att säga helt satt ur funktion.

Är det en 97-98 du har går det även att ta startspärrsboxen från samma donatorbil låscyl. och nyckel kommer ifrån, då kommer allt fungera som vanligt. 99+ är det lite värre med, men det borde gå att ta styrboxen från donatorbilen och sätta i din, men då krävs det ju att donatorbilen är samma årsmod. och samma motor som din.

Finns även många andra sätt att fixa det hela på också, men det varierar berorende på årsmodell, och ärligt talat inget jag vill gå in på i detalj...
Även om dessa bilar är gamla och inte så stöldbegärliga längre så finns det alltid risk att någon vill ha en "gratis bil" för att köra sönder eller vad som helst. 740is och 940is stjäls ju fortfarande till höger och vänster, och hittas sen crashad i ett dike någonstans.. (I)
Motorerna är ju dessutom fortfarande populära, iaf T5orna. Skulle ju vara otroligt enkelt att plocka första bästa X70 T5, köra ut i skogen och slita ur motorn och vips, gratis motor :|
Det enda tips jag kan ge för detta ämne är att det finns - tyvärr - på google om man gräver lite...
av magnusd
Lucif3r skrev:4-hjulsbärgning? Det är ingen AWD han har, så det räcker med 2-hjulsbärgning där fronten lyfts upp.
Gäller att tänka på att backa in på alla parkeringar! :-)
Sen var mitt tips att byta tändningslåset för att undvika problem. Inte att diskutera typ av bärgning! :-)

Mitt förslag kvarstår. Kör till Volvo och byt tändningslåset. Men tycker det är en god idé att göra som du säjer. Besiktiga först.
Är det inte så mycket mer att laga efter besiktningen har du ju trots byte av tändningslås en billig bil!
av Baxtex
Lucif3r skrev:4-hjulsbärgning? Det är ingen AWD han har, så det räcker med 2-hjulsbärgning där fronten lyfts upp.

Det finns ju fulknep för att få bilen att gå med nytt tändningslås och oprogrammerad nyckel. Det vanligaste är väl att man helt enkelt tejpar eller limmar fast den gamla nyckeln mot antennringen.
Den stora nackdelen med det är ju då att man likagärna kan starta bilen med en skruvmejsel då. Startspärren blir ju så att säga helt satt ur funktion.

Är det en 97-98 du har går det även att ta startspärrsboxen från samma donatorbil låscyl. och nyckel kommer ifrån, då kommer allt fungera som vanligt. 99+ är det lite värre med, men det borde gå att ta styrboxen från donatorbilen och sätta i din, men då krävs det ju att donatorbilen är samma årsmod. och samma motor som din.

Finns även många andra sätt att fixa det hela på också, men det varierar berorende på årsmodell, och ärligt talat inget jag vill gå in på i detalj...
Även om dessa bilar är gamla och inte så stöldbegärliga längre så finns det alltid risk att någon vill ha en "gratis bil" för att köra sönder eller vad som helst. 740is och 940is stjäls ju fortfarande till höger och vänster, och hittas sen crashad i ett dike någonstans.. (I)
Motorerna är ju dessutom fortfarande populära, iaf T5orna. Skulle ju vara otroligt enkelt att plocka första bästa X70 T5, köra ut i skogen och slita ur motorn och vips, gratis motor :|
Det enda tips jag kan ge för detta ämne är att det finns - tyvärr - på google om man gräver lite...

Kollar man transportstyrelsen så sattes bilen i trafik 98 men det är 99 års modell. Om jag nu skulle ha turen att hitta en skrotad s70 med samma årtal och motor så är väl risken stor att även den cylinder är lite halvdålig. Får nog bli ett volvo besök ändå, men då har jag kollat alternativen iallfall.

Att mekka ihop något halvdant finns inte på kartan då bilen är till min sambo som aldrig skulle acceptera att starta bilen med en skruvmejsel eller dylik lösning. :)
av Baxtex
Lucif3r skrev:Hehe, menade såklart inte att du skulle starta bilen med en skruvmejsel, men med tejp-metoden skulle skruvmejsel fungera lika bra som nyckeln, eftersom startspärren inte skulle göra sitt jobb :p

Ah, men du menade att jag skulle plocka ut transpondern från nyckeln, tejpa den i närheten av ringen runt låset. Plocka en ny cylindrar och nyckel från Skroten och använda den istället? Borde det inte gå att sätta ihop den gamla transpondern med den nya nyckeln så är problemet löst?
av Baxtex
Lucif3r skrev:Mjae, du lär ju slakta hela nyckeln för att få ut transpondern, den är liksom ingjuten i plasten :)

Kan ju köpa nytt skal: http://www.ebay.com/itm/Replacement-Rem ... Gz&vxp=mtr

:) Men i teorin är det alltså möjligt, får ta en tripp till skroten då, får försöka ta med mig något verktyg för att få av den gamla cylindern, de där lås bultarna verkar inte vara att leka med. Men om jag gör detta, eller hur kommer jag behöva ha med mig 2 nycklar, eftersom den "nya" inte kommer passa dörrarna. Isåfall får jag byta de cylindrarna också...
Tror det blir enklast att besöka Volvo.

Annars, är inte detta något som är värt att testa kanske? http://www.ebay.com/itm/Keyless-Entry-C ... v5&vxp=mtr

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]