Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BlåVolvo
Jag har en 940, 96:a, ltt. Pappa första ägare o sen jag, 24000 mil, välvårdad o fin lack, men de börjar rösta kring skärmarna. 940 vet jag var mkt bra på bilprovningen, få fel, och vissa kallar den den sista riktiga volvon :)

Min bror kom över en v70 97:a, 31000 mil, ROSTFRI(!) han jobbar som besiktningsman, och har kollat bilen o kört den o säger den går jättebra. Han bytte en länkarm(?) Jag kanske får köpa den billigt av honom.

Kombi är klart lockande, krok saknas dock. Vet ej ännu vad det är för motor, men gissar det är en gammal törstig bensinare, som man 940. Läste att de första v70 är lite svampiga i körningen.

Ni som ägt båda, skulle ni välja v70 alla dagar i veckan före en 940? Beskriv gärna de största skillanderna (eknomi, ägande generellt, vanliga fel, osv)
av LOB
V70 är absolut inte svampig (möjligen med utslitna stötdämpare efter 31000 mil) jämfört med en 940 som faktiskt är ganska svampig och trög.
Användarvisningsbild
av Hilmer
För min del så hade det tveklöst blivit V70, 940 har sina fördelar men V70 har fördelar som överträffar dessa med råge.
Femmorna går snålare än de gamla fyrorna om man kör med förnuft.
Vad det gäller reservdelar så ligger dom på samma prisnivå ungefär.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Går knappt att jämnföra. V70 känns ungefär 30 år modernare än en 940 på alla fronter.
När det gäller reparationer osv så är dom tämligen snarlika i svårighetsgrad, med ett undantag - koppling/växellåda. Den är inte rolig att plocka ner på sorkar, till skillnad mot RWD-volvos som man byter låda på en kafferast på :roll:
En orginal V70 ligger f.ö. som ett strykjärn på vägen jämnfört med en orginal 940.

Den enda fördelen 940 har i min bok är att den är bakhjulsdriven, medans V70in är en grävling vilket inte är lika roligt :roll:
Men är man ingen person som ska ut och leka hela tiden så är V70 det givna valet mellan dom 2. :)
av Malmstroem
Jag har haft bägge. Skulle definitivt välja V70.

Fördelarna med 940 är bakhjulsdrift (om DU tycker det är bättre, många föredrar framhjulsdrift...), och att en 940 mekaniskt brukar hålla ihop bättre när du når extrema miltal. Men det är väldigt få bilar som verkligen når extrema miltal (+100.000 mil).
av NilsO
Utgår från att vi talar om första generationens V70, då.

Jag är ganska lång och upplever 945 som lite rymligare än V70, speciellt när man sitter fram. (Och 940 är definitivt rymligare än senare generationers V70). Men det är egentligen mest subjektivt, jag tror inte måtten skiljer jättemycket. Båda bilarna är stora.

Jag tycker också 940 är tystare än V70 vid landsvägskörning, och överlag lite bekvämare att åka i. Dock är V70 tystare vid motorvägskörning, åtminstone om man har vänliga däck.

V70 är en säkrare bil på alla sätt. Båda är/var jättebra bilar.
av magnusd
Jag har haft båda. En importerad 940 GLT och en V70 -00
Ingen av dessa finns kvar, men hade jag backat klockan hade jag valt 940.n alla dagar i veckan. Stämmer som du säjer, sista riktiga Volvon.
Jag kör alltid mina bilar länge! 940.n körde jag i 20000 mil och lagade aldrig. Bytte inte ens bromsskivor på dessa mil. En fantastisk bil. Min V70 har jag lagat för vad en ny bil kostar!
V70 är helt klart en go bil att köra, men väldigt mycket dyrare att hålla liv i! Ta bara eländet med spjällhusen!

En 940 LTT med pappa som enda ägare och 24000 mil hade jag ALDRIG någonsin bytt ut! Behåll!! Bättre bil får du aldrig!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
"Eländet med spjällhusen" = köp en 97-98 så slipper du det engångsproblemet, eller köp en som har renoverat/utbytt spjäll redan.

20000mil utan att laga någonting...? Så du körde med samma kamrem i 20k mil? På en 16V dessutom? Någon hade tur att inte få ventilsallad :roll:

Men för att spräcka "omigosh 940 är odödliga"-bubblan så kostade min 945a mig ungefär 40k i reparationer första 2 åren jag hade den, och var nog uppe i bortåt 60k när den såldes 7 eller 8år efter inköp.
V70in har jag snart haft 5år nu, och har väl lagat den för kanske 15k, max. V70in är äldre och har gått längre än vad 945an hade gjort när jag hade den.

Så 940 är allt annat än odödliga, precis som vilken annan bil som helst.
av magnusd
Ser väl kanske inte kamremsbyte som "att laga". Det ör service! Bytte även olja under dessa 20000 mil!
Vi har väl alla olika erfarenheter av våra bilar och givet att även en 940 kan vara ett måndagsexemplar. Men om pappa är första ägaren och bilen inte har fler mil då hade jag absolut valt 940.n.

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]