Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrnorton
Har köpt lim till ventilkåpan på Mekonomen som heter Victor Reinz (tätmedel fläns). När jag har läst här på forumet så fungerar det endast med Volvos original lim. Vilken är skillnaden mellan dessa för dom på Mekonomen rekommenderar detta lim enligt sitt tillbehörsprogram för Volvo. tänkte sätta i hop motorn nu under påsk.
Användarvisningsbild
av Derank
Du kan använda i princip vilken pakning på tub som helst
Användarvisningsbild
av Derank
Polymar och weidecs har jag kört med i snart 20år men viken som fungerar. Du kan ju undvika det billigaste på tex biltema. Det har en förmåga att stelna och ej behålla flexibiliteten
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det ska inte vara "vilken packning som helst", det ska vara ett anaerobt lim. dvs en typ av packning som torkar/härdar när det blir luftfritt.. Packningsmassan SKA bli hård, den ska INTE vara flexibel som t ex silikon.

Volvos rosa lim, eller Loctite 510 som är samma sak, är vad man bör använda. Strycks ut i ett tunnt jämnt lager med ett korthårig roller.
http://www.loctite.se/loctite-4457.htm? ... 2626535425
Användarvisningsbild
av Derank
Polymar är alltid flexibelt. Även efter 10 år och jag har nog ljusterat ett par tre hundra ventiler på Deutch mototer genom åren och använt polymar till att täta kåpan.

Och då jag lättat på kåpan igen efter 3-5år är massan såklart fortfarande flexibel.

Jag föredrar massa som kan flexa och inte stelnar med åren.
av Gelis
Sedan är det ingen ventilkåpa i ordets rätta bemärkelse utan kamlageröverfall, är skillnad på tätmedel till en riktig ventilkåpa.

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]