Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Upptäckte här om dagen att jag hade the klassiska V/S70 problemet liknande detta;

Bild
(bild från google)

Bytte lagring och säte då sätena hade separerat i två delar (ingjutna hylsan lossnat);
Bild
(blid lånad från google)

Allt väl tänker jag eftersom jag hittat en trasig del. Sätter ihop men galappet kvarstår! Förstår icke var felet ligger ?:-/ .
Hur menar du att glappet kvarstår?
Oljud i gupp?

Eller menar du att det bara är ett mellanrum när bilen står på hjulen, men övrigt ok?

Jag bytte nyligen styrlager och fjädersäten på min V70N med samma design, och det är ännu ett litet mellanrum som på bilden, men är numera tyst i guppen och när man vrider på ratten. Men mellanrummet är mindre.

Har du ännu oljud i guppen så kan det ju vara nån annanstans det låter.....
MickeM skrev:Hur menar du att glappet kvarstår?
Oljud i gupp?

Eller menar du att det bara är ett mellanrum när bilen står på hjulen, men övrigt ok?

Jag bytte nyligen styrlager och fjädersäten på min V70N med samma design, och det är ännu ett litet mellanrum som på bilden, men är numera tyst i guppen och när man vrider på ratten. Men mellanrummet är mindre.

Har du ännu oljud i guppen så kan det ju vara nån annanstans det låter.....
Jag har samma erfarenhet från två bilar. Mellanrummet kvarstår om än mindre och det glappar inte längre.
Marlboroman skrev:Utan mellanrummet kan inte dämparen röra sig under in-/utfjädring.
Kan du utveckla detta lite granna?

Har provkört och allt verkar OK. Inga missljud etc. BAra orolig att den inte kommer gå igenom besiktningen.
ollebompa skrev:
Marlboroman skrev:Utan mellanrummet kan inte dämparen röra sig under in-/utfjädring.

Har provkört och allt verkar OK. Inga missljud etc. BAra orolig att den inte kommer gå igenom besiktningen.
Varför skulle den inte gå igenom besiktningen?
Du finner nog ingen Volvo utan ett mellanrum när hjulen står på marken.
Om det dunkar och lever om, kanske det blir anmärkning.
ollebompa skrev:
När fjädringen arbetar så ändrar hela tiden stötdämparen vinkel. Skulle inte mellanrummet finnas så att brickan låste direkt mot fjäderbenslagringen så finns det ingen sätt för fjäderbenet att ändra vinkel. Och då skulle fjädringsvägen bli kort och egentligen bestämmas av hur stort glappet är i stötdämparens kolv.
Det vinkeländringen tar nog fjädersätet upp. Men det är helt rätt i sak.

Dessutom, hade man en tidsmaskin och åkte tillbaka till slutet av 90talet, spatserade in på fabriken i Torslanda, och öppnade huven på en alldeles nybakad S/V70, så är jag säker på skulle den ha ett mellanrum som bilden visar. Men mindre.
Jag har kanske 2mm mellanrum med nya fjädersäten och styrlager. Knäpptyst och känns stabil i gupp.
Övre brickan är inte bytt.

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]