- fre 07 apr 2017, 09:18
#1164460
Hej!
igår när jag åkte till jobbet så märkte jag att bilen va lite svårstartad, och när jag va på motorvägen så såg jag att temperaturmätaren stod i toppen trots att ingen lampa lös, så jag stannade för o kolla kylarvätska samt fläkt, och allt va ok.
När jag skulle åka på lunch efter 4 timmar så åkte mätaren upp i topp innan jag ens han starta bilen, och efter start så åkte den sakt ner till mitten.
När jag va på väg hem från jobbet så va bilen extremt konstig vid start och det kändes som den inte fick ordentligt med bränsle och tillslut så vakna den till.
Imorse samma sak, mätaren gick i topp och den tände till någon gång bara fast den ville inte starta.
Igårkväll bytte jag termostat samt luftfilter då termostaten gått 16 000 mil så kände jag att det kunde vara dags, och luftfiltret va endast en serviceåtgärd som jag ej kopplade till problemet.
Min teori är att det kanske är någon motortemperaturgivare som visar fel/är trasig och systemet tror att bilen är varm och inte kastar i tillräckligt med soppa då bilen egentligen behöver mer bränsle vid kallstart, kan det stämma ? eftersom när jag stannat bilen en stund när den är varm så har jag inga problem.
På Bilia sa dom att dom ej kan felsöka med att ta ut felkoder och att dom inte trodde att det va någon givare som spökar??
igår när jag åkte till jobbet så märkte jag att bilen va lite svårstartad, och när jag va på motorvägen så såg jag att temperaturmätaren stod i toppen trots att ingen lampa lös, så jag stannade för o kolla kylarvätska samt fläkt, och allt va ok.
När jag skulle åka på lunch efter 4 timmar så åkte mätaren upp i topp innan jag ens han starta bilen, och efter start så åkte den sakt ner till mitten.
När jag va på väg hem från jobbet så va bilen extremt konstig vid start och det kändes som den inte fick ordentligt med bränsle och tillslut så vakna den till.
Imorse samma sak, mätaren gick i topp och den tände till någon gång bara fast den ville inte starta.
Igårkväll bytte jag termostat samt luftfilter då termostaten gått 16 000 mil så kände jag att det kunde vara dags, och luftfiltret va endast en serviceåtgärd som jag ej kopplade till problemet.
Min teori är att det kanske är någon motortemperaturgivare som visar fel/är trasig och systemet tror att bilen är varm och inte kastar i tillräckligt med soppa då bilen egentligen behöver mer bränsle vid kallstart, kan det stämma ? eftersom när jag stannat bilen en stund när den är varm så har jag inga problem.
På Bilia sa dom att dom ej kan felsöka med att ta ut felkoder och att dom inte trodde att det va någon givare som spökar??
Kör Volvo L + V70 SE 1998
MVH jezper
MVH jezper