Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

igår när jag åkte till jobbet så märkte jag att bilen va lite svårstartad, och när jag va på motorvägen så såg jag att temperaturmätaren stod i toppen trots att ingen lampa lös, så jag stannade för o kolla kylarvätska samt fläkt, och allt va ok.

När jag skulle åka på lunch efter 4 timmar så åkte mätaren upp i topp innan jag ens han starta bilen, och efter start så åkte den sakt ner till mitten.

När jag va på väg hem från jobbet så va bilen extremt konstig vid start och det kändes som den inte fick ordentligt med bränsle och tillslut så vakna den till.

Imorse samma sak, mätaren gick i topp och den tände till någon gång bara fast den ville inte starta.

Igårkväll bytte jag termostat samt luftfilter då termostaten gått 16 000 mil så kände jag att det kunde vara dags, och luftfiltret va endast en serviceåtgärd som jag ej kopplade till problemet.

Min teori är att det kanske är någon motortemperaturgivare som visar fel/är trasig och systemet tror att bilen är varm och inte kastar i tillräckligt med soppa då bilen egentligen behöver mer bränsle vid kallstart, kan det stämma ? eftersom när jag stannat bilen en stund när den är varm så har jag inga problem.

På Bilia sa dom att dom ej kan felsöka med att ta ut felkoder och att dom inte trodde att det va någon givare som spökar??
Bila talar i nattmössan skulle inte vända mig dit något mer om jag vore du. Klart att det är motortemperaturgivaren som bråkar för dig, byt den så ska du se att du har en fungerande bil sen :) Din teori stämmer också vad det gäller tempgivaren :-)-)
Ok tack för snabbt svar :) läste att det finns 2 givare en till mätaren och en till databoxen, antar att det är den till databoxen som ska bytas och den heter motortemperaturgivare?

Skickat från min F8331 via Tapatalk
En V70 98 SE = 144hk = Fenix styrsystem= kan inte felkodsläsas ens på alla Volvo firmor längre.
Blinkdiod gäller!

Jag är ganska säker på att Fenix'arna har samma tempgivare för kombiinstrumentet och ECU'n.
Dvs den vid termostaten.

Den kostar inte mer än att man kan byta baserat på god gissning och hålla tummarna
Normalt sett är jag anti mot att byta delar på måfå/gissningar, men i det här fallet håller jag med micke ovan. Den är så billig att man förlorar typ inget på att byta den(till skillnad mot t ex lambdasonder eller lmm).
Dessutom skadar det inte att byta den då det är en slitagedetalj som förr eller senare kommer gå sönder(oftast senare än förr dock).
Har beställt ny givare som kommer om någon timme, går ju lätt o byta så jag återkommer snart med resultatet. 404:- på Mekonomen. Bilen har ju gått 33000 mil nu så det kan va dax.

Skickat från min F8331 via Tapatalk

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]