Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Min 850 SE 2.5 150 hk automat, "Blå", har fått problem. För den första har den blivit väldigt svårstartad. Från att ha startat direkt på första försöket, till att nu ta mellan 5-10 försök att starta. Minst. När den väl startar hackar/hoppar den något fruktansvärt på tomgång. Det är så att hela bilen rycker/kränger. I låga hastigheter kränger/hackar/hoppar den också något fruktansvärt. Mellan ca. 45-70 km/h går den schysst. Sen i 70-80 km/h+ börjar den hacka/rycka/hoppa igen.
Någon som vet på rak arm vad som kan vara fel? Och om det går igenom besiktningen? :D
Lillarapunzel skrev:Någon som vet på rak arm vad som kan vara fel?
Klassiskt fall av vad som brukar kallas retrospaksliga oegentligheter.
Lillarapunzel skrev:Och om det går igenom besiktningen?
Jag förordar avvaktan och gott mod.
Schmoyoho skrev:
Lillarapunzel skrev:Någon som vet på rak arm vad som kan vara fel?
Klassiskt fall av vad som brukar kallas retrospaksliga oegentligheter.
Lillarapunzel skrev:Och om det går igenom besiktningen?
Jag förordar avvaktan och gott mod.
Och på klarspråk betyder det.....? :shock:
Update:
Pappa meckade med Blå igår. Han hittade 9 st givare som var lösa - dessa skruvades åt. Sen för att nå någon av dessa givare var han även tvungen att lyfta ur tändstiften - som tydligen var helslut. Dock hade han inga nya hemma och han vet inte hur man byter dessa.

Så idag körde han med Blå. Och det var på vippen att vi fick komma och bärga hem skiten. Den var bara en hårsmån från att stanna i en uppförsbacke och gick sämre än någonsin. Någon som har idéer?
Lillarapunzel skrev:Update:
Pappa meckade med Blå igår. Han hittade 9 st givare som var lösa - dessa skruvades åt. Sen för att nå någon av dessa givare var han även tvungen att lyfta ur tändstiften - som tydligen var helslut. Dock hade han inga nya hemma och han vet inte hur man byter dessa.

Så idag körde han med Blå. Och det var på vippen att vi fick komma och bärga hem skiten. Den var bara en hårsmån från att stanna i en uppförsbacke och gick sämre än någonsin. Någon som har idéer?
Om han var tvungen att lyfta ur tändstiften så vet han väl hur man byter dem? :s börja annars ialf med att byta dom om det inte är gjort. hur är det med resten av grejerna i tändväg? spole, sladdar, osv. min hackade en hel del när Luftmassemätaren var kass, dock inte så jag funderade på bärgning men kan ju vara värt att ta en titt på?

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]