Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Det är som så att jag för ett ganska bra tag sedan (läs: öppet köp passerat för länge sen) köpte en Bosch lambdasensor till min 850. Jag insåg då inte att bilen har två sensorer, utan köpte en till bakre istället för främre, som är den som ger felkod. Någon som vet om det är någon egentlig skillnad på främre och bakre lambdasensorn utöver kabellängden, eller om jag helt enkelt kan sätta den som är köpt som bakre där fram och bara binda upp överbliven kabel med lite buntband. Ja, jag vet att detta är ett nybörjarmisstag :oops:
Främre = reglersond
Bakre = diagnossond

Vad hade du för felkod, och hur vet du att sonden är sönder? Vanligaste nybörjarfelet är ju i sådana fall att man byter sonden för att den larmar att den är utanför sitt arbetsområde.

Och nej, du kan inte koppla in dem som du föreslog.
TobbeViktor skrev:Främre = reglersond
Bakre = diagnossond

Vad hade du för felkod, och hur vet du att sonden är sönder? Vanligaste nybörjarfelet är ju i sådana fall att man byter sonden för att den larmar att den är utanför sitt arbetsområde.

Och nej, du kan inte koppla in dem som du föreslog.
Tack för ditt svar. Just det nybörjarfelet du nämner är det som jag håller på att göra. Vad kan det vara som gör att den tycker att den är utanför sitt arbetsområde då?
MickeM skrev:Sriv ner fekoden inkl sifror och bokstäver så får du svar. ...
Min bil är bland de sista som inte har OBD-II, så jag läste ut felkoden på det analoga viset. Fick 5-2-1 på sockel A2.

Enligt annan tråd är detta
5-2-1 Motr 4.3 - Förvärmning främre lambdasond felaktig
Fenix 5.2 - Förvärmning lambdasond felaktig.

Är det bara att köpa ny sond att montera fram då?

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]