Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KnalleFralle
Har köpt en S70 där den gula moror lampan lyser lite till och från. Nu har inte bilen rullat så mycket, den har bara varit igång på billyften än så länge, dessa lampor kan ju ibland slockna bara av att man kör. Dock är den lite svårstartad. Har bytt startmotor då den gamla var stendöd. När man vrider om nyckeln för att köra startmotorn, så kan motorn..hur ska jag säga "feltända". Det låter som att den tänder, men sedan dör. Fortsätter man köra startmotorn så startar den och går fint. Detta händer kanske varannan gång jag startar bilen. Man vrider om nyckeln, hör 1-2 smällar och sedan startar den. Känns typ som det sakna kuggar eller något på remskivan. Svårt att förklara, en film hade kanske hjälpt? Har bytt tändstift för övrigt.

Har läst att en Kass MAF sensor kan göra bilen svår att starta. Såg på youtube att man kunde starta bilen och dra ut kontakten till sensorn och då bör motorn antingen stanna eller ändra tonläge, men det händer absolut ingenting när jag drar ut min. Kan det vara ett problem? Har även sökt efter felkoder och fick upp en som sa det var fel på kamaxel sensor, jag nollställde koden och den har inte kommit tillbaka sedan dess.

EDIT: Kollade precis motståndet på kamaxel givaren, den var stendöd, så blir att besöka skroten imorrn. :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Där har du förmodligen problemet. en trasig kamaxelgivare gör motorn svårstartad.
av MickeM
Vilken motor har du?

En 2,0 och 2,5 144hk har ingen LMM.
Bara en insugstempgivare som många misstar för LMM.
av MickeM
Vad bra!
I alla fall:
126hk och 144hk har Fenix motorstyrsytem och saknar LMM.

Bilden visar tempsensorn för insugsluften.

Ingen universal OBDII läsare funkar på den heller, om du försökt eller funderat.
Inte en Volvoanpassad sådan heller..
Blinkdiod och tryckknapp gäller!
Sök i forumet om intresserad.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]