Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Många gaser löser sig i vatten i viss mån, även syre. När temperaturen stiger, sjunker lösligheten för alla gaser, även syre och gaserna försvinner rätt väl från hett vatten. Syret förbrukas dessutom genom att det går åt när nån del i vattensystemet oxideras (rostar, typ). Till slut är syret slut. Om man inte häller i nytt vatten och håller systemet slutet, slipper man nytt syre i stor utsträckning. Problemet kan vara salter i vattnet. Finns salter i kylvätskan och om det dessutom finns olika metaller eller metallegeringar i samma system, kan det uppstå batteriverkan (galvaniska strömmar), som fräter på metalldelar. Därav att det är väsentligt med korrosionsskyddande tillsatser. Dessa tillsatser förbrukas efterhand och därav att man rekommenderar regelbundet byte av kylvätska. Använd gärna destillerat vatten (så som från en kondensationstorktumlare), där finns inga salter. Om man har ett system i gott skick, utan läckor och förbrukning, kan det troligen vara värt att köpa avjoniserat vatten att fylla med ( + lika mängd glykol, förstås...).
Användarvisningsbild
av taxi
precis det gör jag på nyinköpta bilar, jag köper batterivatten och blandar i etylenglykol (har fått för mig att etylenglykol är bättre än propylenglykol), sen tömmer jag systemet helt, eller så gott det går i alla fall. Om man hittar kranen under grenröret också så tror jag att man får ut det mesta.
av Rådlös
Sämre eller bättre är nog ingen större skillnad. Båda fungerar bra som frysskydd. Propylenglykol är väl sämre i det avseendet att den är dyrare, men bättre på så vis att den är inte lika giftig. Det finns flera glykoler än dom här två, så man väljer nog med utgångspunkt från vad man skall använda den till. Förutom som frysskydd i motorfordon använder man etylenglykol i solfångare och i värmepumpar. Propylenglykol används t.ex i hudkrämer och annat för kroppen. Googla på glykoler så får ni veta mer.
Men för er som är vankelmodiga, Etylenglykol har fungerat i många år och utfört sin avsedda uppgift. När jag växte upp och passerade "mopedåldern" för att gå in bilarnas värld fanns det fortfarande många som hällde rödsprit i kylaren. Det var sådan envisa personer som ansåg att allt var bättre förr. Vad dom inte insåg var att rödsprit kokar vid 78°C. Därför fick dom fylla på hela tiden. Korrosionsskydd ingick inte heller i rödspriten. Men på den tiden var det "normalt" om en bil bara gick 10 000 mil. Vägmätarna gick inte längre heller. Men etylenglykol "håller måttet" i långa tider. Dessutom är det förhållandevis billigt.
av NilsO
Används i praktiken något annat än etylenglykol på äldre bilar? Här talar vi alltså om bilar i S70:s ålder. Den genomsnittliga ägaren av en äldre bil byter ju inte all kylarvätska om nivån blir låg. Han/hon fyller på etylenglykol. Samma gör verkstäderna.

Skulle också föreslå etylenglykol, av det skälet att om någon behöver fylla på i framtiden, så kommer denne att fylla på etylenglykol.
av NilsO
Nja, etylenglykol är inte särskilt miljöfarligt. Däremot är det giftigt för djur och människor (typ barn) som råkar få i sig det, även i små mängder. Husdjur, katter och hundar, verkar tycka det smakar gott, vilket gör att de gärna lapar i sig det. Det orsakar rätt många förgiftningsfall. Det är därför man gärna vill ersätta det med propylenglykol som inte är lika giftig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ethylene_glycol_poisoning
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]