Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
En kylmontör kan kolla trycket i anläggningen, för att se om gas försvunnit. Det ska ligga på 5 bar eller nåt, har jag för mig, om det är bra.

Om kompressorn inte startar kan det bero på att:
* Gasen har rymt sin kos. Då hjälper det att bygla givaren framför torpedvägen, fast det blir ju ingen kyla ändå, förstås.
* Kopplingsspelet är för stort. Då behöver kopplingen shimsas om.

Jag lät verkstaden fixa shimsningen, mest beroende på att jag inte hann åka till kompis med lämplig lyft, fixa passande avdragare att lossa kopplingen med osv. Annars är det väl inte värre än andra mekaniska uppdrag.
Men det kostade strax över en tusenlapp, så det var inte hysteriskt, jämfört med byte av kompressor.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Marreboy
Inga förslag på någon i Malmö som kan shimsa?
av keken1
Jag har inga förslag ellr nåt annat heller för den delen, men jag har samma problem och det låter som en schimsning är det enda raka.....
Min kyler så länge bilen är kall och det inte är för varmt ute. Tackar, ska kolla vidare och hör av mig vid löst problem.
av hinken
keken1 skrev:Jag har inga förslag ellr nåt annat heller för den delen, men jag har samma problem och det låter som en schimsning är det enda raka.....
Min kyler så länge bilen är kall och det inte är för varmt ute. Tackar, ska kolla vidare och hör av mig vid löst problem.
Samma problem som mig kanske. Är det magnetkopplingen - kolla spelet då ecc är off - ska var mellan 0.3 - 0.6 mm - min va 1,1 funka bara då motor var kall sen gick det utför - har shimsat om och eccn är som ny nu
/hinken
av Snowroller
+31 grader idag, då händer exakt samma grej med min ECC... Funkar fint i en halvtimma, sen lägger den av. :-( Inga problem vid lite kallare väder. Systemet påfyllt och kontrollerat senast i november förra året.

Så det är schimsning av magnetkopplingen för själva AC pumpen man ska ge sig in på? Någon som har tips om vem som fixar sånt billigt och snabbt i Göteborg? Eller går det att fixa själv, mekar det mesta själv men har aldrig pillat med AC förr? Finns det någon bra beskrivning hur man gör, utan att tömma systemet på köldmedium, på nätet?
av hinken
Snowroller skrev:+31 grader idag, då händer exakt samma grej med min ECC... Funkar fint i en halvtimma, sen lägger den av. :-( Inga problem vid lite kallare väder. Systemet påfyllt och kontrollerat senast i november förra året.

Så det är schimsning av magnetkopplingen för själva AC pumpen man ska ge sig in på? Någon som har tips om vem som fixar sånt billigt och snabbt i Göteborg? Eller går det att fixa själv, mekar det mesta själv men har aldrig pillat med AC förr? Finns det någon bra beskrivning hur man gör, utan att tömma systemet på köldmedium, på nätet?
Annan bra info:
http://forum.svenska85x70klubben.se/vie ... c&start=15
/Hinken :roll:
Användarvisningsbild
av Marreboy
Repeterar min tidigare fråga.....denna gång med ett visst inslag av desperation i rösten.....är det någon som kan eller har ett förslag på någon som kan shimsa mitt system, i Malmö :shock:
Användarvisningsbild
av uno83
Är det någon som vet en firma/privatperson i Stockholmsområdet som utför denna operation till en vettig peng? Har varken verktygen eller plats att vara på :( Bilen är en S70 -98.

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]