Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av antere
snabb beskrivning, motorn tickar när man startar den, desto mer man gasar desto snabbare tickar det. men de försvinner, tror jag efter en smula. kan de vara nån självjusterande ventil lr nå? 94ans t5.

tere
Användarvisningsbild
av Nexus
har du rätt olje nivå i motorn ?? länge sedan service??
av ollie
antere skrev:snabb beskrivning, motorn tickar när man startar den, desto mer man gasar desto snabbare tickar det. men de försvinner, tror jag efter en smula. kan de vara nån självjusterande ventil lr nå? 94ans t5.

tere

De e nog att du inte bytt olja på ett tag elr "gammal"olja.
Prova att byta till en bra olja o filter så kanske det går över.
Jag följde inte bra olja o täta oljebyten o får byta motor nu.
Slutsats:bra olja o täta byten inge motorbyte
av *pettson*
ollie skrev:
antere skrev:snabb beskrivning, motorn tickar när man startar den, desto mer man gasar desto snabbare tickar det. men de försvinner, tror jag efter en smula. kan de vara nån självjusterande ventil lr nå? 94ans t5.

tere

De e nog att du inte bytt olja på ett tag elr "gammal"olja.
Prova att byta till en bra olja o filter så kanske det går över.
Jag följde inte bra olja o täta oljebyten o får byta motor nu.
Slutsats:bra olja o täta byten inge motorbyte
ehh hmm alltså.. täta byten är inget man måste göra.. men håll dom 1500 milen som ska vara. Använd en olja med bra kvalite. Kvalite har inte ett dugg med pris att göra så sätt fokus på kvaliten.. inte priset..
Vad gäller ollies tickande tryckare så är det så att 92,93,94 är det trängre olje kanaler i tryckarna original än senare. Alla service satser är av det bättre slaget. Det är inte ovanligt med tickande tryckare som inte går över eftersom kanalerna i toppen täpper sej med tiden (särskilt långmilare).
Alltså går det väldigt ofta att åtgärda problemet med att lyfta på locket och åtgärda kanalerna. DOCK är det INTE som att lyfta på en ventilkåpa.. Utan kamaxlarna är direktlagrade i locket.
av Bred
Aha, ursäkta att jag hoppar in här men har en liten fråga till *pettson*.
Sitter själv me en 850 GLT från 92. Förmodar att jag också har trängre oljekanaler i min då. Det jag då börjar fundera på är om man ska ha en tunnare olja i 850:s från 92,93 och 94. Va tror du?
av *pettson*
Bred skrev:Aha, ursäkta att jag hoppar in här men har en liten fråga till *pettson*.
Sitter själv me en 850 GLT från 92. Förmodar att jag också har trängre oljekanaler i min då. Det jag då börjar fundera på är om man ska ha en tunnare olja i 850:s från 92,93 och 94. Va tror du?
Nej du ska inte har tunnare olja i bilen. Bilen har gått en del mil och behöver faktiskt standard eller tjockare olja. Dom flesta som tickar slutar ticka när bilen blir ljummen/ varm.
Att oljetillverkarna inte ens tänker då dom tar fram listorna på oljor har jag förstått till fullo.
Bilar blir äldre.. pumpar mera slitna och det mesta blir mera slitet. OCH man rekommenderar endast tunnare olja..
Nej kör med en 5w40 eller en 10w40 i bilen så har den många mil kvar.
För er som tänker på byte av tryckare så rekommenderar jag att inte bli lurade på volvo bland annat..
Man säljer tryckarna styckvis.. Problemet är att tryckarna finns att köpa i en service sats... Och då blir det ungefär halva prisetnåt bra att känna till..
Den heter 270866 Till 20 ventilare.
Den heter 272281 Till 10 ventilare.
av *pettson*
mag78 skrev:Vad kostar en sådan service sats till 10 ventilaren? någon som vet?
runt 800kr..

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]