Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#115863
Frigge skrev:Det låter isf som du har ventillyftar hängning. Då låter det som att motorn är kompressionslös och startmotorn bara spinner.
Volvo får inte lyftarhäng.. Får man det på en 850 så blir det mos av ventilerna..
Däremot är kolvringarna väldigt dåliga och dom hänger sej. Och oljan i cylindrarna är dessutom bortsköljd (det är oljan som tätar ihop med ringarna)
Lösningen på historien är faktiskt att ta bort stiften.. klunka i några klunkar olja ur en oljekanna i varje cylinder.. Lossa spridarkontakterna..
dit med stiften..
mal lite grand.. nu kommer du få kompression igen..
sätt nu dit spridarkontakterna..
nu startar bilen..
var med på att den ryker en stund.. men det är inte farligt..
Händer detta upprepade ggr så betyder det att bilens kolvringar INTE mår speciellt bra..
av 855T5
#115942
Bockar och bugar för svaren.
Ett par frågor som poppar upp i huvet på mig är - Kan det vara så eftersom bilen oftast startar när den stått en stund :?: Borde inte, om det nu har hängt sig, kolvar eller lyftare, det vara mer beständigt även om bilen stått en stund? Och vad menar du "pettson" med att kolvringarna hänger sig :?:
Övningskörare som sagt.
av Frigge
#115953
*pettson* skrev:
Frigge skrev:Det låter isf som du har ventillyftar hängning. Då låter det som att motorn är kompressionslös och startmotorn bara spinner.
Volvo får inte lyftarhäng.. Får man det på en 850 så blir det mos av ventilerna..
Däremot är kolvringarna väldigt dåliga och dom hänger sej. Och oljan i cylindrarna är dessutom bortsköljd (det är oljan som tätar ihop med ringarna)
Lösningen på historien är faktiskt att ta bort stiften.. klunka i några klunkar olja ur en oljekanna i varje cylinder.. Lossa spridarkontakterna..
dit med stiften..
mal lite grand.. nu kommer du få kompression igen..
sätt nu dit spridarkontakterna..
nu startar bilen..
var med på att den ryker en stund.. men det är inte farligt..
Händer detta upprepade ggr så betyder det att bilens kolvringar INTE mår speciellt bra..

Jo, det är precis vad dom får :roll:
Har INGENTING med slitna kolvringar att göra, sen att det kan bli samma fenomen av att kolvringarna är slitna/kärvar är ju en annan sak.
Det händer även på nyare V70, typ -99 motorer att detta fenomen uppstår. Vissa av dom har inte ens gått 6000 mil o att kolvringarna skulle vara slut på dom är inte troligt.
Många ggr hjälper det att byta olja,filter o t-stift och att efter det ge sig ut o köra lite hårt med den.
av *pettson*
#115985
Frigge skrev:
*pettson* skrev:
Frigge skrev:Det låter isf som du har ventillyftar hängning. Då låter det som att motorn är kompressionslös och startmotorn bara spinner.
Volvo får inte lyftarhäng.. Får man det på en 850 så blir det mos av ventilerna..
Däremot är kolvringarna väldigt dåliga och dom hänger sej. Och oljan i cylindrarna är dessutom bortsköljd (det är oljan som tätar ihop med ringarna)
Lösningen på historien är faktiskt att ta bort stiften.. klunka i några klunkar olja ur en oljekanna i varje cylinder.. Lossa spridarkontakterna..
dit med stiften..
mal lite grand.. nu kommer du få kompression igen..
sätt nu dit spridarkontakterna..
nu startar bilen..
var med på att den ryker en stund.. men det är inte farligt..
Händer detta upprepade ggr så betyder det att bilens kolvringar INTE mår speciellt bra..

Jo, det är precis vad dom får :roll:
Har INGENTING med slitna kolvringar att göra, sen att det kan bli samma fenomen av att kolvringarna är slitna/kärvar är ju en annan sak.
Det händer även på nyare V70, typ -99 motorer att detta fenomen uppstår. Vissa av dom har inte ens gått 6000 mil o att kolvringarna skulle vara slut på dom är inte troligt.
Många ggr hjälper det att byta olja,filter o t-stift och att efter det ge sig ut o köra lite hårt med den.
Hey hey lugna dej lite nu.. tänk innan du talar..
Jag har nu jobbat med lågfriktionsmotorer i iallafall 15 år så jag gissar inte om det jag talar om. ALLA fabrikat har samma sak att säga.. i med oljan så startar det. Alltså är det inte ett ventilproblem du vet ju att slitna ventiler eller hängda ventiler inte påverkas av olja?. Och ingen av fabrikaten har problem med otäta och brända ventiler, eller för den delen ventilhäng.
HANS symtom beskriver att han har ett sånt problem med slitna ringar eller lopp. Men hans problem uppstod endast om han eldade ur bilen lite. Inte alltid alltså.
Det innefattar INTE att alla har SLITNA kolvringar.
Vanligtvis har symtomet en helt naturlig orsak tyvärr..
Motorerna vi pratar om är lågfriktionsmotorer utan nåt speciellt spänn på ringarna.
Problemen delas bara med opel, ford, saab, toyota ,vw, bmw. porsche u name it..... och alla dom har EXAKT samma problem
Kolven är i aluminium och sväller ganska mycket faktiskt vid uppvärmningen. Naturligtvis tar det med sej kolvringarna ut. Bilen blir alltså tätare ju varmare den är. Därför mäts kompression KALL OCH VARM.. eftersom ifall det diffar stort finns det ett problem med ringar eller lopp. Nånting som tydligen glöms bort i motorteorin..
Nu åter till problemet, kolven har nu svällt och ringarna är nu så tajta som möjligt runt kolven och i loppet.
Du ställer nu bilen för natten och bilen kallnar.. Kolvens diameter minskar åter.. MEN SE.. ringarna som det är så dåligt spänn i sitter nu fast på kolven tack vare sitt dåliga spänn och därmed blir det dålig kompression. Du maler nu med motorn och mera bensin kommer in.. du sköljer nu bort den oljan som tätar.
Kvar är nu ingen olja och ett par ringar med dålig täthet. Tror du på allvar att det startar då?? Nej som tur är så åtgärdas detta med att klunka i oljan och mala utan att tillföra bensin. På så sätt tätar oljan åter och ringarna tvingas ut av kompressionen.. Bilen kan nu åter startas.

Du har nu biltillverkarna att tacka för det här problemet..
I volvos fall började problemet med vitblockaren..

Problemet med ringarna finns från första dagen bilen startas till sista dagen den startas om den inte renoveras emellan. OFTA är renoverings ringarna lite spänstigare än originalet. Hur ofta det inträffar är helt enkelt en fråga om körvanor..

Apropå du kan säkert berätta för mej hur ventilhäng botas med ny olja :?:

Snacka sedan dessutom om maximal otur? menar 5 ventiler (minst) av 10 eller 20 möjliga ska hänga sej i öppet läge du har ju tappat kompet på alla cylindrar.. men så lite öppet att det inte blir mos när kolvarna slår upp.
Och att volvo får ventilhäng? när alla andra fabrikaten löser problemet med lite olja i förbränningsutrymmet?

Och dom några hundra jag träffat på.. löstes med just oljan i förbränningsrummet?
OPEL däremot har ett känt fel på gamla 8v motorn med för trånga styrningar och kan därmed få ventilhäng.. nåt som avslöjar sej efter 500mil då större delen av den
krånglande ventilen saknas..
av 855T5
#116088
Hej på er och tack för tipsen.
Det som jag inte lyckats att förmedla verkar vara att bilen, om det stått en stund och kallnat alltid startar. Det är ju det som är såååå jävla jobbigt, då man gärna trycker på lite extra om man ska t.ex. iväg någon stans och har bråttom, man måste stanna till för att tanka alt. köpa nåt och, VOILA, vänta ett par timmar så kan man åka vidare. :twisted:
Då borde alltså inte kolvringarna vara problemet om jag förstått det rätt - Eller är det sån skillnad efter bara minuter då pga. aluminiumet i kolvet :?: Det verkar såå himla skumt eftersom den alltid startar när den kallnat, efter ett par timmar.
Tackar igen för all hjälp då den behövs :cry:
av *pettson*
#116100
855T5 skrev:Hej på er och tack för tipsen.
Det som jag inte lyckats att förmedla verkar vara att bilen, om det stått en stund och kallnat alltid startar. Det är ju det som är såååå jävla jobbigt, då man gärna trycker på lite extra om man ska t.ex. iväg någon stans och har bråttom, man måste stanna till för att tanka alt. köpa nåt och, VOILA, vänta ett par timmar så kan man åka vidare. :twisted:
Då borde alltså inte kolvringarna vara problemet om jag förstått det rätt - Eller är det sån skillnad efter bara minuter då pga. aluminiumet i kolvet :?: Det verkar såå himla skumt eftersom den alltid startar när den kallnat, efter ett par timmar.
Tackar igen för all hjälp då den behövs :cry:
Om den har kompression.. men inte startar förräns den kallnat.. så lär det vara vevaxelgivaren som blir out of range då den blir varm. Det är inte heller något ovanligt.
av Frigge
#116101
*pettson* skrev:
Hey hey lugna dej lite nu.. tänk innan du talar..
Jag har nu jobbat med lågfriktionsmotorer i iallafall 15 år så jag gissar inte om det jag talar om. ALLA fabrikat har samma sak att säga.. i med oljan så startar det. Alltså är det inte ett ventilproblem du vet ju att slitna ventiler eller hängda ventiler inte påverkas av olja?. Och ingen av fabrikaten har problem med otäta och brända ventiler, eller för den delen ventilhäng.
HANS symtom beskriver att han har ett sånt problem med slitna ringar eller lopp. Men hans problem uppstod endast om han eldade ur bilen lite. Inte alltid alltså.
Det innefattar INTE att alla har SLITNA kolvringar.
Vanligtvis har symtomet en helt naturlig orsak tyvärr..
Motorerna vi pratar om är lågfriktionsmotorer utan nåt speciellt spänn på ringarna.
Problemen delas bara med opel, ford, saab, toyota ,vw, bmw. porsche u name it..... och alla dom har EXAKT samma problem
Kolven är i aluminium och sväller ganska mycket faktiskt vid uppvärmningen. Naturligtvis tar det med sej kolvringarna ut. Bilen blir alltså tätare ju varmare den är. Därför mäts kompression KALL OCH VARM.. eftersom ifall det diffar stort finns det ett problem med ringar eller lopp. Nånting som tydligen glöms bort i motorteorin..
Nu åter till problemet, kolven har nu svällt och ringarna är nu så tajta som möjligt runt kolven och i loppet.
Du ställer nu bilen för natten och bilen kallnar.. Kolvens diameter minskar åter.. MEN SE.. ringarna som det är så dåligt spänn i sitter nu fast på kolven tack vare sitt dåliga spänn och därmed blir det dålig kompression. Du maler nu med motorn och mera bensin kommer in.. du sköljer nu bort den oljan som tätar.
Kvar är nu ingen olja och ett par ringar med dålig täthet. Tror du på allvar att det startar då?? Nej som tur är så åtgärdas detta med att klunka i oljan och mala utan att tillföra bensin. På så sätt tätar oljan åter och ringarna tvingas ut av kompressionen.. Bilen kan nu åter startas.

Du har nu biltillverkarna att tacka för det här problemet..
I volvos fall började problemet med vitblockaren..

Problemet med ringarna finns från första dagen bilen startas till sista dagen den startas om den inte renoveras emellan. OFTA är renoverings ringarna lite spänstigare än originalet. Hur ofta det inträffar är helt enkelt en fråga om körvanor..

Apropå du kan säkert berätta för mej hur ventilhäng botas med ny olja :?:

Snacka sedan dessutom om maximal otur? menar 5 ventiler (minst) av 10 eller 20 möjliga ska hänga sej i öppet läge du har ju tappat kompet på alla cylindrar.. men så lite öppet att det inte blir mos när kolvarna slår upp.
Och att volvo får ventilhäng? när alla andra fabrikaten löser problemet med lite olja i förbränningsutrymmet?

Och dom några hundra jag träffat på.. löstes med just oljan i förbränningsrummet?
OPEL däremot har ett känt fel på gamla 8v motorn med för trånga styrningar och kan därmed få ventilhäng.. nåt som avslöjar sej efter 500mil då större delen av den
krånglande ventilen saknas..
Hey hey själv :roll: .

Jag har jobbat inom Volvo i mer än 20 år så kom för faan inte o tala om för mig att jag gissar mig till saker.

Jag skrev inte att dom har ventilhäng, jag skrev att får ventillyftar häng.
Det vill säga att ventilerna inte riktigt stänger och därför blir otäta med kompressionsbortfall som följd. Slår du i olja i cylindern så kommer den hjälpa till att trycka till ventilen det lilla som krävs för att stänga den och motorn kommer starta. Eftersom kvalitèn på oljan man använder är avgörande för ventillyftarna brukar det hjälpa att byta olja, filter och t-stiften pga att dom blivit sura pga upprepade startförsök.

Har under mina 20 år aldrig varit med om att någon renoverat en motor pga detta symtom, men det verkar ju vara ett bra sätt för egenföretagare att tjäna pengar :roll:
av *pettson*
#116111
Frigge skrev:
*pettson* skrev:
Hey hey lugna dej lite nu.. tänk innan du talar..
Jag har nu jobbat med lågfriktionsmotorer i iallafall 15 år så jag gissar inte om det jag talar om. ALLA fabrikat har samma sak att säga.. i med oljan så startar det. Alltså är det inte ett ventilproblem du vet ju att slitna ventiler eller hängda ventiler inte påverkas av olja?. Och ingen av fabrikaten har problem med otäta och brända ventiler, eller för den delen ventilhäng.
HANS symtom beskriver att han har ett sånt problem med slitna ringar eller lopp. Men hans problem uppstod endast om han eldade ur bilen lite. Inte alltid alltså.
Det innefattar INTE att alla har SLITNA kolvringar.
Vanligtvis har symtomet en helt naturlig orsak tyvärr..
Motorerna vi pratar om är lågfriktionsmotorer utan nåt speciellt spänn på ringarna.
Problemen delas bara med opel, ford, saab, toyota ,vw, bmw. porsche u name it..... och alla dom har EXAKT samma problem
Kolven är i aluminium och sväller ganska mycket faktiskt vid uppvärmningen. Naturligtvis tar det med sej kolvringarna ut. Bilen blir alltså tätare ju varmare den är. Därför mäts kompression KALL OCH VARM.. eftersom ifall det diffar stort finns det ett problem med ringar eller lopp. Nånting som tydligen glöms bort i motorteorin..
Nu åter till problemet, kolven har nu svällt och ringarna är nu så tajta som möjligt runt kolven och i loppet.
Du ställer nu bilen för natten och bilen kallnar.. Kolvens diameter minskar åter.. MEN SE.. ringarna som det är så dåligt spänn i sitter nu fast på kolven tack vare sitt dåliga spänn och därmed blir det dålig kompression. Du maler nu med motorn och mera bensin kommer in.. du sköljer nu bort den oljan som tätar.
Kvar är nu ingen olja och ett par ringar med dålig täthet. Tror du på allvar att det startar då?? Nej som tur är så åtgärdas detta med att klunka i oljan och mala utan att tillföra bensin. På så sätt tätar oljan åter och ringarna tvingas ut av kompressionen.. Bilen kan nu åter startas.

Du har nu biltillverkarna att tacka för det här problemet..
I volvos fall började problemet med vitblockaren..

Problemet med ringarna finns från första dagen bilen startas till sista dagen den startas om den inte renoveras emellan. OFTA är renoverings ringarna lite spänstigare än originalet. Hur ofta det inträffar är helt enkelt en fråga om körvanor..

Apropå du kan säkert berätta för mej hur ventilhäng botas med ny olja :?:

Snacka sedan dessutom om maximal otur? menar 5 ventiler (minst) av 10 eller 20 möjliga ska hänga sej i öppet läge du har ju tappat kompet på alla cylindrar.. men så lite öppet att det inte blir mos när kolvarna slår upp.
Och att volvo får ventilhäng? när alla andra fabrikaten löser problemet med lite olja i förbränningsutrymmet?

Och dom några hundra jag träffat på.. löstes med just oljan i förbränningsrummet?
OPEL däremot har ett känt fel på gamla 8v motorn med för trånga styrningar och kan därmed få ventilhäng.. nåt som avslöjar sej efter 500mil då större delen av den
krånglande ventilen saknas..
Hey hey själv :roll: .

Jag har jobbat inom Volvo i mer än 20 år så kom för faan inte o tala om för mig att jag gissar mig till saker.

Jag skrev inte att dom har ventilhäng, jag skrev att får ventillyftar häng.
Det vill säga att ventilerna inte riktigt stänger och därför blir otäta med kompressionsbortfall som följd. Slår du i olja i cylindern så kommer den hjälpa till att trycka till ventilen det lilla som krävs för att stänga den och motorn kommer starta. Eftersom kvalitèn på oljan man använder är avgörande för ventillyftarna brukar det hjälpa att byta olja, filter och t-stiften pga att dom blivit sura pga upprepade startförsök.

Har under mina 20 år aldrig varit med om att någon renoverat en motor pga detta symtom, men det verkar ju vara ett bra sätt för egenföretagare att tjäna pengar :roll:
app nu slog du dej på tummen där, olja i ett förbränningsrum kan ALDRIG påverka ventilerna. Om vi nu inte ska fylla förbränningsrummet :lol:
Gör ni aldrig kompressionstest?
Ett leakdown test för att se om det är ventiler eller ringar utförs på vilket sätt? Och varför?
.. Tillbaka till läroböckerna nu innan du skriver igen.. :wink:
Nu gjorde du mej faktiskt riktigt ledsen.. men samtidigt förstår jag att det är därför som folk inte får den hjälp dom söker.

Ett tips är.. orkar inte ventilfjädrarna dra tillbaka ventilen så GARANTERAR jag att inte kompressionen slår tillbaka den heller.. För de blir ju ingen ordentlig sådan.. ventilen är ju öppen.. :idea:

Däremot förstår jag att du inte varit med och renoverat motorer.. Volvo gör inte det. Dom byter till andra begagnade och ibland till renoverade.
Men som sagt inte renoverar dom. Kanske därför ni inte hänger med på vad som händer i dom?. Sorgligt är det.

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]