Frigge skrev:*pettson* skrev:Frigge skrev:Det låter isf som du har ventillyftar hängning. Då låter det som att motorn är kompressionslös och startmotorn bara spinner.
Volvo får inte lyftarhäng.. Får man det på en 850 så blir det mos av ventilerna..
Däremot är kolvringarna väldigt dåliga och dom hänger sej. Och oljan i cylindrarna är dessutom bortsköljd (det är oljan som tätar ihop med ringarna)
Lösningen på historien är faktiskt att ta bort stiften.. klunka i några klunkar olja ur en oljekanna i varje cylinder.. Lossa spridarkontakterna..
dit med stiften..
mal lite grand.. nu kommer du få kompression igen..
sätt nu dit spridarkontakterna..
nu startar bilen..
var med på att den ryker en stund.. men det är inte farligt..
Händer detta upprepade ggr så betyder det att bilens kolvringar INTE mår speciellt bra..
Jo, det är precis vad dom får :roll:
Har INGENTING med slitna kolvringar att göra, sen att det kan bli samma fenomen av att kolvringarna är slitna/kärvar är ju en annan sak.
Det händer även på nyare V70, typ -99 motorer att detta fenomen uppstår. Vissa av dom har inte ens gått 6000 mil o att kolvringarna skulle vara slut på dom är inte troligt.
Många ggr hjälper det att byta olja,filter o t-stift och att efter det ge sig ut o köra lite hårt med den.
Hey hey lugna dej lite nu.. tänk innan du talar..
Jag har nu jobbat med lågfriktionsmotorer i iallafall 15 år så jag gissar inte om det jag talar om. ALLA fabrikat har samma sak att säga.. i med oljan så startar det. Alltså är det inte ett ventilproblem du vet ju att slitna ventiler eller hängda ventiler inte påverkas av olja?. Och ingen av fabrikaten har problem med otäta och brända ventiler, eller för den delen ventilhäng.
HANS symtom beskriver att han har ett sånt problem med slitna ringar eller lopp. Men hans problem uppstod endast om han eldade ur bilen lite. Inte alltid alltså.
Det innefattar INTE att alla har SLITNA kolvringar.
Vanligtvis har symtomet en helt naturlig orsak tyvärr..
Motorerna vi pratar om är lågfriktionsmotorer utan nåt speciellt spänn på ringarna.
Problemen delas bara med opel, ford, saab, toyota ,vw, bmw. porsche u name it..... och alla dom har EXAKT samma problem
Kolven är i aluminium och sväller ganska mycket faktiskt vid uppvärmningen. Naturligtvis tar det med sej kolvringarna ut. Bilen blir alltså tätare ju varmare den är. Därför mäts kompression KALL OCH VARM.. eftersom ifall det diffar stort finns det ett problem med ringar eller lopp. Nånting som tydligen glöms bort i motorteorin..
Nu åter till problemet, kolven har nu svällt och ringarna är nu så tajta som möjligt runt kolven och i loppet.
Du ställer nu bilen för natten och bilen kallnar.. Kolvens diameter minskar åter.. MEN SE.. ringarna som det är så dåligt spänn i sitter nu fast på kolven tack vare sitt dåliga spänn och därmed blir det dålig kompression. Du maler nu med motorn och mera bensin kommer in.. du sköljer nu bort den oljan som tätar.
Kvar är nu ingen olja och ett par ringar med dålig täthet. Tror du på allvar att det startar då?? Nej som tur är så åtgärdas detta med att klunka i oljan och mala utan att tillföra bensin. På så sätt tätar oljan åter och ringarna tvingas ut av kompressionen.. Bilen kan nu åter startas.
Du har nu biltillverkarna att tacka för det här problemet..
I volvos fall började problemet med vitblockaren..
Problemet med ringarna finns från första dagen bilen startas till sista dagen den startas om den inte renoveras emellan. OFTA är renoverings ringarna lite spänstigare än originalet. Hur ofta det inträffar är helt enkelt en fråga om körvanor..
Apropå du kan säkert berätta för mej hur ventilhäng botas med ny olja :?:
Snacka sedan dessutom om maximal otur? menar 5 ventiler (minst) av 10 eller 20 möjliga ska hänga sej i öppet läge du har ju tappat kompet på alla cylindrar.. men så lite öppet att det inte blir mos när kolvarna slår upp.
Och att volvo får ventilhäng? när alla andra fabrikaten löser problemet med lite olja i förbränningsutrymmet?
Och dom några hundra jag träffat på.. löstes med just oljan i förbränningsrummet?
OPEL däremot har ett känt fel på gamla 8v motorn med för trånga styrningar och kan därmed få ventilhäng.. nåt som avslöjar sej efter 500mil då större delen av den
krånglande ventilen saknas..