Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mahatma
#1153059
Absurt kamremsbrott

Jag har haft ett märkligt möte med Murphy, ni vet – mannen som kom på lagen om alltings jävlighet...

För ett år sedan ungefär gick min V40 genom besiktningen utan anmärkning, bara för att en vecka senare gå sönder i huvudbromscylindern. Jag orkade inte laga den utan köpte en begagnad volvo 850 - 92 som gått som en klocka sedan dess. Häromdagen var det dags för besiktning – och den gick igenom utan anmärkning, även den. Hurra! Igår tvärdog den plötsligt när jag kört ett femtiotal meter från affären där jag handlat lite mat. Jag höll cirka 30-40 km när den bara stannade, utan oljud, utan förvarning. Bara att rulla in till kanten och fram med varningstriangeln. Innan jag gick därifrån testade jag att starta med nyckeln och då gick startmotorn runt, men inget annat. Inte mer att göra än att åka bussen hem och börja forska i vad som kunnat hänt. Men utan bil är det svårt att göra något – så jag köpte nästa dag en ny (gammal) volvo 850 (-94), och såg till att bogsera hem den som just havererat. Och började sen undersöka min nybesiktigade och nyhavererade vän. Jag misstänkte kamremsbrott, men eftersom kamremmen byttes 2013 på verkstad så kändes det underligt att det skulle vara den – samtidigt som jag hade svårt att tänka mig något annat. Så jag började med att titta där, och det såg konstigt ut vid plasthöljet som täcker kamremmen. En liten tåt av något stack ut i springan och jag började dra i den. Döm om min förvåning när jag fick ut detta:

Bild

Det såg inte precis ut som en kamrem, men en rem, eller en bit av en rem är det ju. Med knut på? Jag fattade ingenting. Jag gick inte till datorn och kollade runt. Efter lite googlande insåg jag att det nog var frågan om multiremmen som går till styrservon bland annat, så jag gick ut och kolla igen.

Men multiremmen satt kvar!

Fast...vänta nu...den är ju kluven? Ungefär halva remmen satt alltså kvar, medan den andra halvan på något sätt följt med kamremmen och slagit knut på sig själv? Vad är det frågan om egentligen? Och hur såg det ut med kamremmen då?

Jag skruvade loss plastkåpan för att titta närmare och mycket riktigt – kamremmen var söndersliten! Såhär ser den ut där brottet är:

Bild

Det är inget större fel på den egentligen, inga ålderssprickor eller annat att tala om, förutom detta bevis på våldsam åverkan – motsvarande ända passar perfekt men kom inte med på bilden. I övrigt ser den fin ut. Och den är som sagt heller inte så gammal. Enda felet på den är att den tydligen fått påhälsning av närmaste grannen, eller ungefär hälften i alla fall. Men grannen kan ju inte gärna varit riktigt frisk...

Några frågor:

Har någon annan råkat ut för detta? Känns helt osannolikt att detta skulle kunna hända tycker jag, men jag kan inte förklara det på annat sätt än att en fransig multirem på något sätt lyckats trassla in sig i kamremmen och då slitits sönder ”på längden”, för att sedan själv bidra till att slita sönder kamremmen, med känt resultat. Eller finns det någon annan möjlig förklaring? Knuten på remmen är alltså inte jag som har gjort! Den har knutit sig själv...

Och det viktigaste förstås: Finns det ens en teoretisk möjlighet att ventiler och kolvar kan ha klarat sig så att det bara är att byta kamrem och multirem?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1153092
Har du känt på löprullen och spännrullen samt vattenpumpen så att dom går lätt? Kan vara som så att någon av dom skar och fick då detta som följd.

Nix motorn är tvär skrot, du kan ju om du har tid och lust plocka av toppen på den och inspektera skadorna som blivit.
av Mahatma
#1154151
Jag har nu kollat löprullar - inga som helst problem att dra runt dem, inga läckage - och vattenpumpens hjul är också helt ok. Och som jag skrev tidigare måste det ha varit multiremmen som orsakat skadan. Om något av hjulen som kamremmen löper runt skulle varit orsaken till kamremsbrottet - hur förklarar man i så fall att kamremmen trasslat in sig med en bit av multiremmen?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1154330
Hur man förklarar det, ptja.... Den snurrar X antal varv per sekund, går den av så blir det en jäkla snärt på den och den kan slå sönder i princip vadsomhelst. Samma sak gäller multiremmen, går den av kan den slå sönder kåpan för kamremmen och ta kamremmen med sig.
av Mahatma
#1158714
Kamremmen har inte tagit sig ut ifrån sin plats, såvida den inte därefter "hoppat tillbaka igen" efter att ha varit ute och slitit åt sig halva multiremmen, sedan vänt tillbaka och lagt sig tillbaka på plats runt löphjul och kamdrev,för där satt den när jag tog bort kåpan och inspekterade, fast då tillsammans med en intrasslad del av multiremmen. Alltså tycker inte jag det verkar särskilt troligt att kamremmen gått sönder först. Utan det som har hänt är såvitt jag förstår att den delen av multiremmen som jag hittade intrasslad med kamremmen bakom kåpan på något sätt tagit sig in dit, trasslat in sig i kamremmen som då slitits av, som jag skrev i början av detta inlägg. Ingenting annat är skadat, inga löphjul, och inte heller kåpan till kamremmen. Alla hjul löper friktionsfritt. Jag kan alltså inte se annat än att det är multiremmen som varit kass, och orsakat det här. Kamremmen är som sagt bytt år 2013 och sedan dess har bilen gått knappt 4000 mil, och kamremmen var inte sliten. Jag tycker alltså att det här är ett konstigt fel, eftersom multiremmen bevisligen har "kluvits", och att ungefär halva remmen låg i utrymmet där kamremmen löper - men utan att något annat skadats än själva kamremmen. Kåpan är också oskadad. Multiremmen har alltså inte gått av i sin helhet - hälften av remmen sitter fortfarande kvar där den ska.

Får se om jag blir något klokare när jag ger mig i kast med att reparera grejerna, om jag orkar göra det. Det får bli lite varmare ute först.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#1158832
Det är inte helt ovanligt att multiremmen går och trasslar in sig i vevaxelskivan vilket orsakar kamremsbrott.

Mvh GK

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]