- sön 26 feb 2017, 19:59
#1153059
Absurt kamremsbrott
Jag har haft ett märkligt möte med Murphy, ni vet – mannen som kom på lagen om alltings jävlighet...
För ett år sedan ungefär gick min V40 genom besiktningen utan anmärkning, bara för att en vecka senare gå sönder i huvudbromscylindern. Jag orkade inte laga den utan köpte en begagnad volvo 850 - 92 som gått som en klocka sedan dess. Häromdagen var det dags för besiktning – och den gick igenom utan anmärkning, även den. Hurra! Igår tvärdog den plötsligt när jag kört ett femtiotal meter från affären där jag handlat lite mat. Jag höll cirka 30-40 km när den bara stannade, utan oljud, utan förvarning. Bara att rulla in till kanten och fram med varningstriangeln. Innan jag gick därifrån testade jag att starta med nyckeln och då gick startmotorn runt, men inget annat. Inte mer att göra än att åka bussen hem och börja forska i vad som kunnat hänt. Men utan bil är det svårt att göra något – så jag köpte nästa dag en ny (gammal) volvo 850 (-94), och såg till att bogsera hem den som just havererat. Och började sen undersöka min nybesiktigade och nyhavererade vän. Jag misstänkte kamremsbrott, men eftersom kamremmen byttes 2013 på verkstad så kändes det underligt att det skulle vara den – samtidigt som jag hade svårt att tänka mig något annat. Så jag började med att titta där, och det såg konstigt ut vid plasthöljet som täcker kamremmen. En liten tåt av något stack ut i springan och jag började dra i den. Döm om min förvåning när jag fick ut detta:

Det såg inte precis ut som en kamrem, men en rem, eller en bit av en rem är det ju. Med knut på? Jag fattade ingenting. Jag gick inte till datorn och kollade runt. Efter lite googlande insåg jag att det nog var frågan om multiremmen som går till styrservon bland annat, så jag gick ut och kolla igen.
Men multiremmen satt kvar!
Fast...vänta nu...den är ju kluven? Ungefär halva remmen satt alltså kvar, medan den andra halvan på något sätt följt med kamremmen och slagit knut på sig själv? Vad är det frågan om egentligen? Och hur såg det ut med kamremmen då?
Jag skruvade loss plastkåpan för att titta närmare och mycket riktigt – kamremmen var söndersliten! Såhär ser den ut där brottet är:

Det är inget större fel på den egentligen, inga ålderssprickor eller annat att tala om, förutom detta bevis på våldsam åverkan – motsvarande ända passar perfekt men kom inte med på bilden. I övrigt ser den fin ut. Och den är som sagt heller inte så gammal. Enda felet på den är att den tydligen fått påhälsning av närmaste grannen, eller ungefär hälften i alla fall. Men grannen kan ju inte gärna varit riktigt frisk...
Några frågor:
Har någon annan råkat ut för detta? Känns helt osannolikt att detta skulle kunna hända tycker jag, men jag kan inte förklara det på annat sätt än att en fransig multirem på något sätt lyckats trassla in sig i kamremmen och då slitits sönder ”på längden”, för att sedan själv bidra till att slita sönder kamremmen, med känt resultat. Eller finns det någon annan möjlig förklaring? Knuten på remmen är alltså inte jag som har gjort! Den har knutit sig själv...
Och det viktigaste förstås: Finns det ens en teoretisk möjlighet att ventiler och kolvar kan ha klarat sig så att det bara är att byta kamrem och multirem?
Jag har haft ett märkligt möte med Murphy, ni vet – mannen som kom på lagen om alltings jävlighet...
För ett år sedan ungefär gick min V40 genom besiktningen utan anmärkning, bara för att en vecka senare gå sönder i huvudbromscylindern. Jag orkade inte laga den utan köpte en begagnad volvo 850 - 92 som gått som en klocka sedan dess. Häromdagen var det dags för besiktning – och den gick igenom utan anmärkning, även den. Hurra! Igår tvärdog den plötsligt när jag kört ett femtiotal meter från affären där jag handlat lite mat. Jag höll cirka 30-40 km när den bara stannade, utan oljud, utan förvarning. Bara att rulla in till kanten och fram med varningstriangeln. Innan jag gick därifrån testade jag att starta med nyckeln och då gick startmotorn runt, men inget annat. Inte mer att göra än att åka bussen hem och börja forska i vad som kunnat hänt. Men utan bil är det svårt att göra något – så jag köpte nästa dag en ny (gammal) volvo 850 (-94), och såg till att bogsera hem den som just havererat. Och började sen undersöka min nybesiktigade och nyhavererade vän. Jag misstänkte kamremsbrott, men eftersom kamremmen byttes 2013 på verkstad så kändes det underligt att det skulle vara den – samtidigt som jag hade svårt att tänka mig något annat. Så jag började med att titta där, och det såg konstigt ut vid plasthöljet som täcker kamremmen. En liten tåt av något stack ut i springan och jag började dra i den. Döm om min förvåning när jag fick ut detta:

Det såg inte precis ut som en kamrem, men en rem, eller en bit av en rem är det ju. Med knut på? Jag fattade ingenting. Jag gick inte till datorn och kollade runt. Efter lite googlande insåg jag att det nog var frågan om multiremmen som går till styrservon bland annat, så jag gick ut och kolla igen.
Men multiremmen satt kvar!
Fast...vänta nu...den är ju kluven? Ungefär halva remmen satt alltså kvar, medan den andra halvan på något sätt följt med kamremmen och slagit knut på sig själv? Vad är det frågan om egentligen? Och hur såg det ut med kamremmen då?
Jag skruvade loss plastkåpan för att titta närmare och mycket riktigt – kamremmen var söndersliten! Såhär ser den ut där brottet är:

Det är inget större fel på den egentligen, inga ålderssprickor eller annat att tala om, förutom detta bevis på våldsam åverkan – motsvarande ända passar perfekt men kom inte med på bilden. I övrigt ser den fin ut. Och den är som sagt heller inte så gammal. Enda felet på den är att den tydligen fått påhälsning av närmaste grannen, eller ungefär hälften i alla fall. Men grannen kan ju inte gärna varit riktigt frisk...
Några frågor:
Har någon annan råkat ut för detta? Känns helt osannolikt att detta skulle kunna hända tycker jag, men jag kan inte förklara det på annat sätt än att en fransig multirem på något sätt lyckats trassla in sig i kamremmen och då slitits sönder ”på längden”, för att sedan själv bidra till att slita sönder kamremmen, med känt resultat. Eller finns det någon annan möjlig förklaring? Knuten på remmen är alltså inte jag som har gjort! Den har knutit sig själv...
Och det viktigaste förstås: Finns det ens en teoretisk möjlighet att ventiler och kolvar kan ha klarat sig så att det bara är att byta kamrem och multirem?