Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sazzle
Hej !
Min far har en volvo 850 T5 - 94, automat, som nu börjat krångla i växlarna.

Det började med att bilen bromsade in av sig själv. Han körde in till sidan och det släppte och han kunde köra vidare utan problem. DOCK smäller det som bara den i automatlådan när han lägger in backen.

Vid drive låter det som en stenkross, ett krasande ljud, i lådan. Släpper han på gasen lite tystnar detta läte, eller om han lägger i 3an läge och tillbaka på drive så kan det också tystna.

Kan drive och backen ha hamnat tätt ihop i reglaget i motorutrymmet dit vajrarna går ?
Han har smörjt hela trekanten i reglaget. Det sitter klackar på trekanten och det är det vajrarna ska flytta på. Blev mycket bättre efter smörjning men ej bra.

Kan det vara så "enkelt" att en vajer kan ha gått av eller att det är så osmort att vajrarna inte orkar med att flytta lägena till rätt ställe?

Har även hört om nån "ventil" som sitter i lådan som kan orsaka problem med växlarna, någon som har erfarenhet av detta ? kan detta orsaka sådana här problem. ?

Eller är det så illa att låda/turbin är slut ?

Tack på förhand.
Oaajj!
Det låter tyvärr som om lådan gjort sitt.

Krasande ljud = trubbel på riktigt.

Du flyttar inga drev från läge 3 till D med växelväljaren.
Bara ventiler som öppnas eller stänger, och en databox som känner av läget på spaken.
Att den hamnar mellan två lägen tror jag inte, men jag är ingen automatlådeexpert.
Kolla om det finns några felkoder.
Och det är väl bara en vajer som går till växellägesgivaren (den trekantiga grejen) som i sin tur flyttar armen över lite bleck inuti densamma.
Och skulle vajern och armen inte vara i läge så skulle det inte tex gå att starta i neutralläget.

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej ti[…]

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]