Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mattson
Hej.
Jag bytte förångaren till ac:n så jag tog ju bort hela instrumentbrädan m.m.
Efter att jag satt tillbaka allt så funkar inte längre farthållaren.
De händer inget när jag trycker på knappen på blinkersspaken och vad jag vet är alla sladdar ihopkopplade igen rätt.
Säkringen är hel. Någon som har en idé? Mvh Mattson
Användarvisningsbild
av Hilmer
I detta fallet så får man gå efter den klassiska felsökningsmetoden, "Var har klåpare varit sist", det brukar lösa det mesta faktiskt! ;)
Faktum är att man kan anta att du kommit åt något när du gjort det andra jobbet, så leta här!
Vad det gäller farthållaren så är där inte så många detaljer att felsöka, du har givare vid pedalerna och vakumklockan vid gaspedalen och slang där emellan. Det sitter också kablar kopplade på kontakterna (dock inte vid gaspedalen) så börja där för det är ju här du förmodligen kommit åt något.
Vidare går det ju en slang ut till motorrummet och vakumpumpen, du har ett relä under locket vid säkringarna, allt kablage är integrerat i övrigt.

Ja nu förutsatte jag att det var 850 av någon anledning och förklarade utefter detta, men du har kanske X70??
Vet inte om systemen är dom samma, de äldre är kanske samma förresten!?

Oavsett modell så kan du köra efter felsökningsmetoden ovan ;)
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Till och med -98 är farthållaren vakuumstyrd, från -99 med elektroniskt gasspjäll är farthållaren helt elektronisk den också.
Om du har vakuumstyrd farthållare är det läge att kontrollera vakuumpumpen under batterihyllan och dess anslutningar.
av Mattson
Hej. Det är en 855 96:a det gäller. Inte för att jag hat meckat under batterihyllan men jag skall ta en kik där. Hur ser en sådan vacumpump ut då? Ja kan inte nått om sånt här. Skall kolla nere vid gaspedalen om ja ser nått skumt. Mvh Mathias
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Vakuumpumpen sitter fast under batterihyllan. Du fattar när du ser den, det är nämligen det enda som sitter fast på undersidan. Därifrån går vakuumslangar/plaströr till gasspjället och in i kupén, då till pedalkontakterna och vakuumklockan kopplad till gaspedalen. På min S70 räckte det att byta kopplingspedalens kontakt för att få igång farthållaren. Var inte tätt däri, men i ditt fall är det fullt tänkbart att en slang lossnat där nere någonstans. Men du har väl inte varit och röjt nere vid pedalstället? Finns ett stort rött relä också, i relä/säkringsboxen.
av Mattson
Jag har automat så jag har ingen kopplingskontakt. Vid gaspedalen så skruvade jag loss en Torxskruv som höll
Vakumklockan på plats i hållaren för hela värmepaketet under instrumentbrädan. Sedan hängde klockan där
Tills jag skruvade tillbaka allt. Får undersöka mer imorgon. Tack för hjälpen
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Kan vara ett kabelbort från knapparna i blinkerspaken alltså där du styr farthållaren. Har sett många bilar och även min har skavt av skydds höljet på kablarna så att koppartråden syns. Detta har nu resulterat i att endast + (för att öka hastigheten på farthållaren) fungerar medans - är helt död. Möjligt att det går att löda ihop det igen men tveksam till att det kommer hålla speciellt länge. För att kolla kablarna så behöver du enbart vika undan gummit som går mellan spak och rattkåpan. :)
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]