- tis 07 mar 2017, 18:52
#1155925
Var det plötsligt väderomslag och nu åtskilliga minusgrader när lampan lyste?
Hade den stått länge och/eller endast körs mycket småkörningar innan och tveksamt skött oljeservice?
Detta är inte så vanligt numera, men jag vet flera bilar på 80-talet (Saab 900 med H-motor främst) där det blev ett slags is-stopp i kanalen till oljefiltret, och fått oljelampan att lysa på tomgång. Överströmningsventlilen har troligen förhindrat omedelbart ras då, även om sådana exempel fanns också.
Där satt iofs oljetrycksgivaren i omedelbar anslutning till oljefiltret.
Skall inte blandas ihop med frusen vevhusventilation.
Nu säger jag inte att så var fallet för dig, men skulle problemet vara magiskt försvunnet så kanske.......
Hade den stått länge och/eller endast körs mycket småkörningar innan och tveksamt skött oljeservice?
Detta är inte så vanligt numera, men jag vet flera bilar på 80-talet (Saab 900 med H-motor främst) där det blev ett slags is-stopp i kanalen till oljefiltret, och fått oljelampan att lysa på tomgång. Överströmningsventlilen har troligen förhindrat omedelbart ras då, även om sådana exempel fanns också.
Där satt iofs oljetrycksgivaren i omedelbar anslutning till oljefiltret.
Skall inte blandas ihop med frusen vevhusventilation.
Nu säger jag inte att så var fallet för dig, men skulle problemet vara magiskt försvunnet så kanske.......
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.