Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvob5234t
Tjena! Min S70, motor B5234t3 ''T5'' har nu kommit ut och rullat lite smått. Gjorde ett olja + filter byte för ett bra tag sedan innan jul, så kört med den och glömt att fylla på olja vilket resulterade i knackande ventillyftare! Fyllde på olja men problemet kvarstod alltså intermittent de kom och gick knackandet.

Hur som helst skulle då testa och använda flushing oil för att rengöra motorn invänding för att bli kvitt knackandet, men när jag skulle köra med bilen tvär dog den, kom ca 4 km. Den startade inte utan start kablar, men med väl bilen igång så lät det som den inte tände på all cylindrar, möjligen 2 av 5, ingen gasrespons, den bara dog om man tryckte till lite löst. Någon ide? kan den vara skuren? Kan tillägga att jag glömde sätta på oljelocket, så den har körts 5 mil utan oljelock så de var gott om olja på motorn, kan de ha trängt in i fördelarn tro? Mvh
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Skuren är den inte för då skulle du aldrig ha fått igång den igen. Tickande ventiler kan ibland bero på med vad det är för olja du kör med, just Biltemas motorolja får vissa av dessa motorer att börja ticka i ventilerna. Tänk på att även spridarna för ett ganska så oväsen på dessa så att det inte är dessa du hör. Just att ventilerna börjar att ticka på grund av oljebrist är kan man säga det första stadiet av allvarliga motorskador. Fyll på så att du har rätt nivå på oljestickan (MAX) sen låter du bilen stå på tomgång och får gå, tar ett bra tag innan oljan har kommit in överallt uppe i toppen, tillslut så ska ventiltickandet tystna när väl allt blivit fyllt på olja.

Hehe ja men nu har du ju iaf ett rostskyddat motorrum med all olja som flög runt :wink: Men ja olja har säkert trängt ner i fördelaren, ta loss den och inspektera den. Möjligt att den är så sliten så att den behöver bytas ut vilket oftast är fallet då dessa delar helt glöms bort och det finns ingen service intervall på den. Volvo själva trodde väl att dom skulle hålla i en evighet :roll: Byter du fördelarlocket så byter du även rotorn, eller tvärt om byt bägge sakerna samtidigt.
Användarvisningsbild
av SRT
Motortvätt och i med ny olja där den får gå på tomgång en bra stund innan belastning som tidigare nämnts om du lyckas lösa var eventuell olja har letat sig in i bilens tändning.Tyvärr så har du förmodligen lyckats förkorta en annars fin motors liv drastiskt.

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej ti[…]

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]