Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av päpplet
Lyckades köra ihjäl en 855 GLT 170 hästare förra veckan och tänkte byta motor i den i helgen nu när jag fått tag i en donatorbil.
Den som är död är en 95a och donatorn en 97a, bägge automat. För att göra det så enkelt som möjligt tänkte jag byta hela subframen med motor och låda men passar kabelhärvan på motorn i 95an?
Användarvisningsbild
av päpplet
Nu vill jag ju inte byta mer än nödvändigt och det bör väl vara en kontakt från motorn som går att dra isär för att underlätta motorbyten. Det är den jag undrar om det bara är att plugga ihop från den nyare motorn?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det är inte enbart en kontakt som skall lossas på, det är rätt mycket som ska lossas för att man ska kunna ta ur motorn.
Det bästa är att du ställer dig och kikar på bilarna för att se hur pass omfattande det är, demontera och markera för att få allt på rätt plats igen.
Sen är jag liite osäker på om just allt stämmer överens mellan -95 och -97, men där har du ju tur som har en donatorbil ifall det inte skulle vara så.
Användarvisningsbild
av päpplet
Men så värdelöst om det inte går att ta ur motorn med motorhärvan kvar :x
Användarvisningsbild
av Hilmer
Själva motorhärvan kan sitta kvar om du nu syftar på insprutning mm, men detta är ju knappast den enda elen du behöver dela på för att kunna ta ur motorn.
Att ta ut motorn uppåt eller nedåt spelar mindre roll, det är ungefär samma tidsåtgång på de båda varianterna. Har gjort båda men skulle välja uppåt nästa gång.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Uppåt eller nedåt beror ju på vad man har tillgång till för utrustning. har man lyft så är det nog lite enklare att ta ner hela paketet underifrån, men har man inte lyft så är uppåt bra mycket snabbare och enklare, trots att mer saker måste kopplas bort(drivaxlar mm).

Och man kan använda en -97ans motor(M4.4) i en -95a och M4.3. Den kommer ju inte gå helt optimalt, men troligen inget som direkt kommer märkas.
Det är ju, i stort sett, bara kam- och vevaxelgivare, spridare, knacksensorer, tempmätare, tomgångsmotor och några strömkablar som behöver kopplas ur. LMM, tändspole, lambdasonder och sånna saker behåller man ju kvar i -95an och bara monterar det på -97ans motor.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Att släppa ner hela paketet gör att man istället för att lossa drivaxlarna tvingas lossa på fjäderben, demontera och hänga upp bromsok, demontera knutkorset vid styrväxeln mm mm.
Så i det stora hela så är arbetstiden snarlik på de båda förfarandena, jag har gjort båda varianterna och båda tog ca 8h.

Med tanke på hur glada Volvo är för att ändra på bagateller så kan man nog inte lite blint på att det är exakt samma på -95 och -97ans motor.
Men man kan ju alltid hoppas! ;)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Mja, passar gör dom ju, och fungerar med båda styrsystemen gör dom också(likväl som att man kan använda en -00a på äldre, om man stoppar dit en fördelare och mekaniskt spjäll samt låser VVT'n, vilket f.ö. går alldeles utmärkt).
men visst kan det vara små skillnader, därav mitt föregående påstående "Den kommer ju inte gå helt optimalt". :)
Skulle någon kontakt, t ex kamaxel- eller vevaxelgivaren, inte passa så är det ju bara att ta dom givarna från gamla motorn(men mig veterligen så finns det bara 1 typ av kamaxelgivare och 1 typ av vevaxelgivare till dessa motorer 92-98)

Bästa vore ju helt klart att uppgradera -95an till M4.4, men det är ju en hel del jobb ändå som tar sin tid, som TS inte direkt verkar vilja lägga ner :roll: Plus att då måste bråka med startspärren vilket är ytterligare mer jobb.
av sgeust
Borde vara i stort sett samma elektronik som i din -95. Motorbyte på en 850 är dock ett tidskrävande arbete, krävs lite blod, svett och tårar för att få det fixat.. 8) Lycka till!
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]