Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bandit66
Vad ingår i SRS? Lampan lyser, har kollat kontakten under sätet men lampan fortsätter lysa. Bilia tar 1500 till att börja med sedan går priset upp ju mer dom felsöker, kan bli dyrt alltså. Har en Volvo V70 L -1999
Användarvisningsbild
av Lucif3r
ratt-kudden, passagerar-kudden om denne finns, stols-kuddarna, några olika sensorer samt bältessträckaren. Bältessträckaren tror jag inte påverkar något dock, dess enda uppgift vad jag vet är att se om bältessträckaren har utlöst eller ej..
av Bandit66
OK, tack. Svårt att hitta felet bara, blir så stressad av att lampan lyser vet inte vad besiktningen säger om det.
av MickeM
Besiktningen säger ajabaja om SRS och ABS lampan.

Miljölampan däremot, kan vissa ignorera om avgasvärdena är ok. (Tom -01 )
Nyare än -01 är ajabaja.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Grejen är ju den att om SRS lampan lyser så är HELA srs-systemet avstängt. Så har man, t ex, felkod på passagerarsidan så kan man inte tänka "äh, jag har aldrig passagerare så det spelar ju ingen roll", för förarsidan är även den avstängd då.
Det är gjort så av säkerhetsskäl, då ett halvt fungerande SRS-system kan, eller kommer beroende på vart felet är, göra mer skada än nytta.
Användarvisningsbild
av Nexus
Lampan måste släckas med diagnos även om du hittar felet. Drar du tex isär kontaktstycke utan lossat batteripolen så sätts en cod och lampan lyser tills man går in och nollar systemet.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Min SRS-lampa slocknar ändå men nu har den enbart tänt sig på grund av underspänning. Möjligt att vid underspänning så nollar systemet sig självt igen? :???:

Iaf det sitter en korksensor längst ner på B-stolpen, bort med plasten på B-stolpen så syns den, tror att den är gul. Men utan felkoder så kan man ju bara gissa. Väldigt sällan det brukar vara fel i kuddarna utan oftast är det någon kontakt som hoppat ur eller så kan det vara kontrakteringen eller vad den nu heter som sitter i ratten.
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.