Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HansOrjan
Bil: V70 2.4 Aut -00
Problem: Förlorar kylvätska

Med buller och bång bytte jag kylaren nyligen, men noterade att det fortfarande försvinner kylvätska.
När jag återfyllde systemet efter kylarbytet kändes det som att det var relativt snabbt fullt, varför
jag inte blev så förvånad när låg nivå-lampan tändes. Luftficka, kanske. Bara att fylla på igen, och den
här gången lät jag bilen stå på tomgång 'en stund' med locket till expansionskärlet av för att avlufta ordentlig.
När det slutade komma luft trodde jag saken var klar. Icke så.

Igår, bara nå'n vecka efter fyllning, tändes lampan igen. Alltså måste det finnas läckage på nå't ställe,
men jag kan inte klura ut var det skulle kunna vara. En blåst topplockspackning är ju mardrömsscenariot
men bilen går alldeles för bra för att jag - på allvar - ska oroa mig för det.

?:-/ Men var fanken kan det vara?!?
av Kena
Värmpaketet är väl bland de vanligaste ställena om motorn är ok. Annars kolla oljekylaren som sitter under motorn, det är ju enkelt gjort. Annars är enklaste sättet att hitta läckage att provtrycka systemet. Går att göra själv om man vill (komma billigast undan) och är normalhändig. Kolla om locket till bromsvätskebehållaren passar på kylvätskebehållaren. Gör den det så söker du reda på ett bromsluftningskit som man ansluter mellan bildäcket och bromsvätskebehållaren. Den ansluter du istället till kylvätskebehållaren. Släpp ut luft från däcket du ansluter till så det bara är lite tryck kvar och anslut bromsluftningskitet till kylvätskebehållaren. Nyp av slangen så du precis har lite tryck i behållaren. Nu bör det pysa ut vatten där läckaget är. Kan vara bra att vara 2 så en fyller på luft och en söker läckaget.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
När man tömmer/byter vätskan så kan man få fylla på ett bra tag efter. Jag fick spä på kanske 6-7 gånger under 2½ veckas tid innan nivån stabiliserade sig. Totalt kanske 2½ liter.
Kan säkert ta ännu längre tid nu såhär på "vintern", när termostaten inte öppnar lika fort.
av HansOrjan
Okej, att behöva fylla på gång på gång är ju lite irriterande men det går ju att uthärda.
Kan jag öppna någonstans, förutom exp.kärlet, för att lufta ur systemet?
av Kena
Jag bytte motorvärmare på min bil förra veckan. Hade högra sidan upphissad när jag fyllde på vattnet igen och allt som jag hade tappat ut gick i på en gång så kanske det går bättre att lufta om kylvätskebehållaren är i "högläge"?
av intruder1400
Ett tips till !
Byte termostat på min bil så fick jag problem påfyllningslocket inte täta som det skulle !
Vid lite hårdare körning så fukta den runt ex-kärlet så jag knacka o slog på locket lite lätt har funkat sen förra vintern ;-)
Sitter någon ventil i locket som spöka för mig
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det sitter en övertrycksventil i locket... Att banka och slå på den låter inte direkt smart, du kan ju likagärna fått den att fastna helt och hållet, så kärlet och/eller slangarna sprängs istället vid ev. kokning.

Nä, köp ett nytt lock isf, är bara dumsnålt annars.
V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Det börjar bli hög tid att bagageutrymm[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]