Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av empa81
#1132207
Hej,

Någon som vet vilken av dessa som är helljuskabeln? Har letat här och Google men inte hittat något matnyttigt. Snabbt svar önskas då jag är i garaget ☺️ Tack!
Bilagor
IMG_0134.JPG
IMG_0134.JPG (1.51 MiB) Visad 1016 gånger
av MickeM
#1132214
Jag tog styrströmmen direkt från kontakten på H7-lampan INNE i strålkastaren. Klämde alltså med kabeln i kontakten när den sattes på lampan.
Ingen krånglande strömtjuv.
Tog en tunn 0.75 kabel, och den fick gå ut igenom luckan för glödlampsbyte.
En så tunn kabel kräver ingen modifiering av luckan.
Det ligger mycket låg belastning på den, så den är ofarlig att klämma.
Superenkelt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1132231
Ja, det är ju mycket enklare att ta strömmen från kontakten inne i strålkastaren. Betydligt enklare att återställa också.
Men 0.75mm2 känns på tok för litet. Det går en hel del ström genom den ändå, exakt hur mycket beror på watten på glödlamporna. 0.75 skulle funka om man begränsar strömmen med en resistor eller liknande. Sen beror det ju på hur lång denna 0.75-kabel är. Är den bara typ max 1dm så går det nog med nöd och näppe.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1132430
0,75 fungerar nog utmärkt då det är endast typ 0,3 A som ett relä drar strömmässigt, kanske till och med mindre :???: Men annars så är det smidigast att ta strömmen från kabeln som är inne i strålkastaren, det är lätt att återställa sen. Går även att ta en styrströmmen inifrån bilen i ett litet gult kabelstycke, men det är krångligare så ta direkt ifrån lampan istället :D
av MickeM
#1132469
DayDreamer skrev:0,75 fungerar nog utmärkt då det är endast typ 0,3 A som ett relä drar strömmässigt, kanske till och med mindre :???: Men annars så är det smidigast att ta strömmen från kabeln som är inne i strålkastaren, det är lätt att återställa sen. Går även att ta en styrströmmen inifrån bilen i ett litet gult kabelstycke, men det är krångligare så ta direkt ifrån lampan istället :D
Exakt.
Den 0,75 kabeln är bara styrströmmen till reläspolen.
Inte ut till extralamporna.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1132662
Nej, men strömmen kommer ifrån helljuslamporna, och således är det betydligt högre belastning på dom än vad reläet behöver(om helljuslamporna är på 55W så blir belastningen 4.6A vid 12V, och 4A vid 14V). Relä-spolen är inget motstånd, den drar mer eller mindre allt som finns tillgängligt. Ok, det finns VISSA rläer som faktiskt har ett inbyggt motstånd, men det är knappast reläer du köper på macken för en 20a vi talar om då... Biltemas dyraste dubbel-spole relä har faktiskt ett motstånd, men samma relä fast enkelspoligt har det inte.

Därför är det väldigt vanligt att man begränsar strömmen som går till spolen på reläer, varför detta slarvas med så inutah-e på bilar är för mig en gåta... Men antar att det är en bidragande orsak till alla spontana bilbränder man läser om stup i kvarten :roll:

Men men, inte mitt problem när 0.75 kabel ger en fin kabelbrand. Kan gå bra flera år, men plötsligt så pallar den inte mer, och då kan det bli mindre roligt...

Till TS rekommenderar jag grövre kablar. Det är bara idiotiskt att ligga på gränsen till kabelbrand. Kör på minst 1mm2, och så kort kabel som möjligt(kortare än 2dm, annars får du gå upp på typ 1.5mm2). Kom ihåg - Man kan aldrig ha för grova kablar, men man kan ha för tunna kablar.
av jeg46
#1132722
Du kan ju säkra av tråden från lampan 2 Amp. häng säkring tex utanför lampinsatsen då behöver du inte va rädd för kabelbrand vid eventuell kortslutning :D
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1132743
Förstår fortfarande inte att 0,75 mm2 är för tunt, du kan till och med köra med 0,25 mm2 det är så betydligt liten ström reläet kräver. Till och med originalkablaget till extraljus reläet (styrströmmen) är inte så grovt som 0,75 mm2.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1132759
Reläet har inget med saken att göra, eftersom strömmen kommer ifrån helljuslampan och således går det 4-4.5A genom den.
Ett relä är INTE ett motstånd och begränsar INTE strömmen, såvida det inte sitter ett MOTSTÅND monterat som begränsar strömmen, vilket dom flesta reläer saknar.
av MickeM
#1132787
Lucif3r skrev:Reläet har inget med saken att göra, eftersom strömmen kommer ifrån helljuslampan och således går det 4-4.5A genom den.
Ett relä är INTE ett motstånd och begränsar INTE strömmen, såvida det inte sitter ett MOTSTÅND monterat som begränsar strömmen, vilket dom flesta reläer saknar.
Fel.
Hur mycket belastning som ligger FÖRE 0,75kabeln är helt ointressant.
Det är bara reläbelastningen på den kabeln oavsett om det drog tusentals ampere före.

Förtydligande:
I mitt fall sitter ju orginal kontakt på H7lampan, och den tunna medtryckt i samma kontakt, och vidare till reläspolen.
H7 lampan matas alltså 100% av bilens orginalkontakt.

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]