Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrPontus
#1131032
jag har en fin 855 T5 -97 med defekt automatlåda, den är i en färg som aldrig såldes i Sverige så den är på sitt sätt ovanligare än T-gul, synd att skrota.
jag har en reservdelsbil med växellåda i gott skick, en S80 2.9 med M65 låda, så det vore ju "gratis" ifall detta skulle fungera.

min störst fundering är om fästena på lådan är likadana så att den bara vore att flytta över? S80 med mindre motorer har ju M56 som även finns på 850 men 6orna har M65 som är kortare.

bonusfråga är om någon har koll på om resten av sakerna passar rakt på, pedalställ och växelspak till exempel.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1131095
Tyvärr tror jag ingenting passar utan en hel del modifikationer. Är lådan dessutom kortare så kommer ju inte drivaxlarna passa speciellt bra heller. Rent fysiskt mot motorn tror jag den passar, men mer än så är det nog inte...

Men en "ny" låda till 85x70 kostar ju inte många kronor faktiskt.
#1131293
Risken är stor att när lådan är 6-växlad att den är klenare byggd dvs att den förmodligen inte kommer att palla med effekten från en T5a.
#1131322
Lucif3r skrev:Tyvärr tror jag ingenting passar utan en hel del modifikationer. Är lådan dessutom kortare så kommer ju inte drivaxlarna passa speciellt bra heller. Rent fysiskt mot motorn tror jag den passar, men mer än så är det nog inte...

Men en "ny" låda till 85x70 kostar ju inte många kronor faktiskt.
du har nog rätt. bara att glömma denna låda, trodde innan att det var M56 i den som ska passa, när jag först läst någon skriva M65 då trodde jag att den personen slant med fingrarna. får leta efter en annan låda helt enkelt.
DayDreamer skrev:Risken är stor att när lådan är 6-växlad att den är klenare byggd dvs att den förmodligen inte kommer att palla med effekten från en T5a.
jag inser att jag var sjukt otydlig, M65 är femväxlad, med "sexorna" syftade jag på antalet cylindrar, denna låda gjordes kortare just för att få plats med den större motorn. (det är M66 som är sexväxlad)
Den är dimensionerad för 380 Nm och klara T6 motorn så hade nog inte varit några problem i min steg 1 T5a
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1131354
T6orna fanns aldrig som manuella, det var enbart automater som var på tok för klena som fanns :) Så hurvida M65 skulle klarat T6orna eller inte vet vi inte riktigt...

380nm är inte så mycket huvudrum dock. En orginal 850 T5 ligger ju på 300nm(x70 2.3T5 330nm), med steg 1 kan den nog spika uppåt 350nm iaf. Och T6orna ligger på precis 380nm orginal.
#1131360
Lucif3r skrev:T6orna fanns aldrig som manuella, det var enbart automater som var på tok för klena som fanns :) Så hurvida M65 skulle klarat T6orna eller inte vet vi inte riktigt...

380nm är inte så mycket huvudrum dock. En orginal 850 T5 ligger ju på 300nm(x70 2.3T5 330nm), med steg 1 kan den nog spika uppåt 350nm iaf. Och T6orna ligger på precis 380nm orginal.
vet inte om den gjordes även för T6 men att den var för klen eller om dom helt enkelt bara valde att köra på automat istället. har heller inte letat allt för mycket om T6 fanns med manuell på någon annan marknad. i USA såldes inga S80 med manuell oavsett motor.

jag tog specifikationerna härifrån:
https://www.volvoclub.org.uk/press/s80/ ... ech1.shtml
V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Det börjar bli hög tid att bagageutrymm[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]