Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JagRulle
Ibland hamnar automatlådan i felsäkert läge(låser sig till en växel), både under körning och vid nystart. Vinter såväl som sommar. Bilen gått ca 400000mil och oljan i lådan är nyligen bytt. "W"-indikatorn på instrumentpanelen och mellan stolarna blinkar i detta läge. Om jag stänger av motorn måste jag vänta några minuter innan det överhuvudtaget går att få igång tändningen igen. Efter 4-5 sådana försök försvinner problemet oftast. Någon som vet hur man kan åtgärda detta?
av LOB
Många har fått problem när de spolat (flush) automater som gått långt. Man skal tydligen nöja sig med att byta ut lite i taget via avtappnungspluggen (ca 3 liter kommer ut) på långmilade/slitna automater. Om man spolar innan ca 15 000 mil så skal spolning fungera. Ett vanligt problem som tad upp i amerikanska volvoforum. Jag spolade min automat efter 10 000 mil och skal i fortsätningen bara byta automatolja via pluggen var fjärde motoroljebyte.
av JagRulle
Tack för tipsen LOB och Kloge.
Oljan har bytts succesivt(tömt via pluggen och då kommer ju inte allt ut).
Det finns inga felkoder, vilket ju är lite märkligt....
av volvo94
Har du kollat koderna när du får felet.
Jag har samma problem och jag får bort felet tillfälligt genom att slå på och av tändningen 5-6 ggr och då tror jag allt blir nollat.
Nu vet jag ju inte om ditt förfarande nollar det hela.
av JagRulle
Hej Volvo94, Låter som samma problem och avhjälpande. Tändningen går att slå på men försöker jag starta så är allt dött i 2-3 minuter och därefter går den att starta och då är problemet oftast borta. Ibland har det hjälpt att föra växelspaken mellan de olika lägena innan omstart och då kan det funka normalt igen.....men som alla härliga problem av denna typ så är det inte alltid detta hjälper.
Vilka felkoder har du fått om du kollat?
Användarvisningsbild
av Kloge
På 960 modellen så är det inget ovanligt med oxiderade kontakter på kablarna och på växelspakens kontakter som indikerar vilken läge lådan är i.P, R, D osv
av volvo94
JagRulle skrev:Hej Volvo94, Låter som samma problem och avhjälpande. Tändningen går att slå på men försöker jag starta så är allt dött i 2-3 minuter och därefter går den att starta och då är problemet oftast borta. Ibland har det hjälpt att föra växelspaken mellan de olika lägena innan omstart och då kan det funka normalt igen.....men som alla härliga problem av denna typ så är det inte alltid detta hjälper.
Vilka felkoder har du fått om du kollat?
Jag har fått dessa. Avbrott i programväljarens krets, Kortslutning till jord programväljare och Avbrott i krets till solenoid 1
V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Det börjar bli hög tid att bagageutrymm[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]