Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jantt
Selvom jeg nu har monteret 3" sportskatalysator synes jeg min C70 2000 2,4T kan være sløv i optrækket.

Har læst at turbo trykventilen kan være skyld i det. Sætter strøm til den og den klikker, så åbner og lukker. Kan der være fejl på den alligevel ?

Manuel turbo trykventil har nogen prøvet den eller skal man lade være med det ?

http://www.qualitec.dk/turbosmart-style-bleed-ventil
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Låter ju som om din ventil fungerar. Och det finns ingen vettig anledning att byta till en manuell ventil heller. En manuell ventil skulle förvisso kunna hjälpa till att bygga upp laddtrycket fortare - men det finns en baksida. I mjukvaran så har du strypningar för att hålla ner laddtrycket i vissa situationer för att se till att motorn överlever. Med en manuell ventil går man runt dessa och kan hamna utanför både bränsle- och tändningsmapp och då kan det börja gå sönder saker. Högt laddtryck på låga varvtal är ett effektivt sätt att knäcka vevstakar till exempel.
av jantt
Ok tak for svar.

Puha kørte på arbejde her til morgen og bremser virker ikke ! Pedal helt hård. Må undersøge. Ikke behageligt at køre uden bremser, men heldigvis ingen andre biler på vejen.
av jantt
Fandt heldigvis hurtigt fejl. Kontraventil mellem manifold og bremseforstærker var gået fra løs.
Den er samlet af to stykker som var gået fra hinanden. Lidt sekundlim og virker igen :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Dessa bilar är byggda för, och förväntar sig, elektronisk styrning av laddtrycket.
Att då mixtra manuellt med det ställer enbart till problem. Du kommer inte ha det bränslet motorn ska ha vid X laddtryck, då styrsystemet inte kan kontrollera och synka laddet.
Dessutom, när bilen känner av att laddet inte överrensstämmer med datan den skickar och tar emot från magnetventilen, kommer styrsystemet få panik och börja klippa tändning och gas(eftersom du har elektroniskt spjäll). Den kommer alltså behandla den manuella styrningen som ett rent och skärt fel.

Vidare så är laddtrycket begränsat i många lägen, manuella t ex har kraftigt begränsat ladd på 1an, 2an och backen. Laddet är även begränsat vid lägre varvtal för att förhindra krökta vevstakar. Även hur snabbt laddet kommer styrs från mjukvaran för att minimera slitage och optimera effektkurvan. Snabbt/plötsligt ladd("ketchup-effekt") är aldrig bra för en motor som inte är byggd för det.

Och ja, utan vakuum till bromsservon blir det väldigt svårbromsat :lol:
av SubMarine
Nja rätt proportion bensin får motorn trots manuell laddtrycksstyrning då styrsystemet justerar bränslemängd utifrån vilken luftmängd man får in via luftmassemätaren. Dock kan du ju vid mycket högre laddtryck än orginal få problem med att du är utanför det kalibrerade området för luftmassemätaren alternativt att du har större luftflöde än luftmassemätaren kan mäta. Angående vridmomentsbegränsning på låga växlar så har jag tittat i mjukvaran till min bil, 2.5T -99 Manuell, och där fanns ingen begränsning alls per växel vad jag kunde se.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Kanske bara är fulltryckarna som har begränsat ladd, vilket vid närmare eftertanke låter mer troligt, då 2ans begränsning fortfarande är högre än lättryckarnas maxladd.

Bränslet är det första man får brist av om man pillar med laddet utanför programvaran, LMM eller ej. Om så inte vore fallet skulle det gå alldeles utmärkt att skruva på WG-stången för att öka laddet, som på gamla rödblockare utan någon som helst laddtrycksbevakning. Men så primitiva är inte dessa styrsystem(tyvärr :P), utan bränslet bestäms av massa olika parametrar, bl.a. luftmängd, rpm, belastning och laddtryck. Om något utav dom inte komminucerar med korrekta värden till styrboxen så kommer blandningen bli fel, och bilen kommer antingen gå fett och få en panikslagen lambdasond, eller gå magert och spika(och få en panikslagen lambda), varvid styrsystemet kommer ändra massa värden som i slutändan gör att bilen går skit, men överlever iaf.
av SubMarine
Anledningen till att man får problem om man skruvar på wastegate-staget är som du skriver att motorstyrsystemet övervakar laddtryck kontra luftmassa. Den upptäcker om den begär 0.2 bar ladd men når 0.5 bar istället. Lambdan tittar den inte på alls när man har lite mer gas eftersom den övergår i open loop då.

Utifrån gaspedalläget vill styrsystemet nå en viss fyllnadsgrad och begär då en viss luftmassa. För att nå denna luftmassa reglerar man in ett visst laddtryck beroende på en drös parametrar som utetemperatur, inloppstemperatur, omgivande lufttryck etc etc. Man får alltså olika laddtryck under olika förutsättningar. Allt detta går man in och stör när man pillar på WG-staget. Dock hävdar jag fortfarande att skruvandet på staget inte ändrar luft-bränsleblandningen i sig utan det händer om man hamnar utanför de kalibrerade mapparna.
av jantt
Det hjalp faktisk med ny turbo trykventil og nye slanger.
Enten har ventilen hængt eller en slange været utæt.
Meget bedre optræk nu.
V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Det börjar bli hög tid att bagageutrymm[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]