Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Som rubriken lyder besiktade jag precis min V70-99 och fick tre anmärkningar.

Hade tänkt att försöka mig på att fixa det själv, men undrar om någon har erfarenhet av att byta hjullager fram, bromsslang fram och fixa en handbroms som inte tar överhuvudtaget på vänster sida (är vajern av tro?)

Behövs några särskilda verktyg/är det ett jobb som kommer krångla?

Har kikat på biltema efter hjullager och de verkar ha två varianter beroende på när bilen tillverkades. Hur kan jag få reda på det, har kollat via "sök om andras fordon" men dr står bara när bilen blev påställd och årsmodell (HUA 257)

Tacksam för tips och idéer!
Ett grundläggande tips är ju att använda sök-funktionen på forumet eller att söka på google för att finna guider, bilder/filmer eller annan nyttig information, det finns en hel del bra om man bara letar lite!
Rep-handbok är ett annat tips, Hyanes är väl den mest utbredda och är väl investerade pengar.

Sen när man kommit så långt att man påbörjat reparationen så kan man ju alltid stöta på problem och då är forumet återigen bra att leta i eller fråga på, för mest troligen kommer det handla om sådant som andra redan varit ute för.

Hjullagret skiljer beroende på årsmodell och vilken typ av drivaxlar man har, man kan se på navet vilken variant man har genom att konstatera ifall man har mutter eller skruv till drivaxeln, mutter = äldre och vv.
Det kan vara lite bökigt att byta, det är som regel rostigt på dessa ställen.
Lagret sitter med Torx E14 om jag inte missminner mig fullständigt, men innan du kommit så långt så skall spindelled, drivaxel och i värsta fall hela hjulspindeln demonteras, allt beroende på hur allting lossnar. I ett fall har jag varit tvingad att skära loss lagret med vinkelslip, men det är ju ett extremfall.

Bromsslangen brukar som regel lossna lätt från oket, däremot blir det svårare mot bromsröret. Skulle det inte gå att få loss eller man vrider sönder det så måste bromsröret lossas och man får kona dit en ny nippel.

Vad det gäller handbromsen så får man demontera skivor osv för att utröna vad som går att återanvända eller vad som skall köpas nytt, man förbereder sig alltid med nya backar och monteringssats, men ibland krävs det också att man får byta leden vid vajern eller just själva vajern. Men det är ju svårt för oss att ge några bra tips när man inte vet hur delarna ser ut och i vilket skick dom är i.

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]