Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Noveda
Hej. Jag har en V70 2.5 - 98 (144hk). Den startar lätt och tomgången är perfekt i ca 5min där efter så pendlar tomgången mellan 0 - 1400varv och skickar på fullt med bensin så den ryker och luktar katt. Vid normal landsvägskörning så går den utan problem förutom hög bränsleförbrukning och svart rök. Jag har bytt tempgivaren i termostathuset, luftfilter. Har även rengjord spjällhus och tomgångsmotor. Sett över kontakter, slangar(vaccum). Jag kommer ej åt några felkoder än, pga av långa avstånd till verkstäder.
Är det någon som har några tips?
av MickeM
Lyser motorlampan?

Hursom så utan felkoder kommer ingen någonstans.
En felkodsläsare bygger du lätt själv till den bilen.

Du behöver bara en lysdiod och lite kabel. (Glödlampa funkar ej)
Motståndet som nämns i byggbeskrivningen har inte jag.

Sök "Felkodsläsare Fenix styrsystem" eller "Blinkdiod" här på forumet, så finner du.

Annars så se extra noga över vakuumslangarna till MAP sensorn (ovanpå kylaren) och till bränsletrycksregulatorn. (På fuelrailen).

Mät så det inte är brott i tempgivaren för insugsluft. (På insugslangen. Misstas ofta för en LMM, som inte finns på 144hk)

Du kan också mäta upp TPS sensorn, (Gasspjällslägesgivaren) men det är lite långsökt, faktiskt.
Den skall i alla fall ha jämnt fallande/stigande motstånd. Inget hoppande.

Kan naturligtvis vara lamdasonden också, men den är dyr att "byta på prov".
Felkoder först isf.

Ingen universal-lamda funkar by the way.
Skall matcha orginal EXAKT! =Dyr.
Begagnad hellre....
av Noveda
Japp, motorlampan lyser. Ska fösöka kolla upp felkoder med lysdiod.. Trodde inte att det funka på denna bil.
Tack för ditt svar.. Tillbaka till garaget då!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Diod och VCP2000 är dom enda sakerna som fungerar till Fenix vad jag vet.... Och en VCP2000 är knappast något "nisse på hörnet" har, då dom kostar(kostade) bortåt 20papp, och finns inte att få tag på längre. Tror inte ens alla volvo-verskstäder har dom kvar, vill minnas något om att dom blev så att säga återkallade när den nyare maskinen kom(som inte stödjer fenix, vad jag vet).

Så, i praktiken är det hemmabyggd diod för en 10a som gäller.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]