Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av axxen80
Tja, köpte en gammal s70 2.4 automatare i somras som gått strax över 27000 mil.
Har tänkt att jag ska byta motoroljan i den innan vintern är här, men hittar inte instruktionsboken till den.

Vad för olja passar bäst att köra i? :D
Har kollat runt men tycker det är många olika besked...

T
10W fungerar inte alls vid -18 grader den är då så seg så att den är alldeles trådig när man drar upp oljestickan, 5W fungerar vid -18 vet dock inte gränsen för den.
DayDreamer skrev:10W fungerar inte alls vid -18 grader den är då så seg så att den är alldeles trådig när man drar upp oljestickan, 5W fungerar vid -18 vet dock inte gränsen för den.

Nja, det vet jag inte om jag kan hålla med om. Jag körde 10W i 945an, och den stod ute titt som tätt. Och nog för att oljan var seg, men inte SÅ seg.

Däremot skulle jag aldrig köra 10W i en turbo :roll:
Lucif3r skrev:
DayDreamer skrev:10W fungerar inte alls vid -18 grader den är då så seg så att den är alldeles trådig när man drar upp oljestickan, 5W fungerar vid -18 vet dock inte gränsen för den.

Nja, det vet jag inte om jag kan hålla med om. Jag körde 10W i 945an, och den stod ute titt som tätt. Och nog för att oljan var seg, men inte SÅ seg.

Däremot skulle jag aldrig köra 10W i en turbo :roll:
Riktigt onödigt slitage att köra med 10W, finns ingen anledning till att köra så tjock olja när man bor i Sverige.

Absolut inget jag skulle tänka mig att hälla i en vitblock. 18 minus är inte så himla kallt heller. Tänk att ha 10W i en aluminiummotor i Norrland vid 35 minus och du blir tvingad att kallstarta utan motorvärmare. Inget som rekommenderas. :)

Tvätta rent ordentligt först, annars bli[…]

Motorhaveri s60 2.4T

Kuggar på kugghjulet som sitter på dre[…]

tack för svar! servicen kanske inte hål[…]

Motorhuvsjustering

Hej. Jag har en 142a -72 som jag håller p&ar[…]