Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tommy80
Hej,

Jag har en Volvo S70 årsmodell -99. När jag kör fläkten med varmluft på rutorna så blir det väldigt mycket imma. När jag kör fläkten med varmluft mot mig kommer det ett litet ljusgrått moln ut ur ventilerna. Det luktar konstigt också, men jag kan inte avgöra om det luktar glykol eller inte.
Jag har kollat kupefiltret och bytt det. Ingen skillnad på symptomen efter det.

Jag kollade dräneringsslangen till värmepaketet. Det hade läckt ut kylarvatten från slangen in på golvet i bilen. Inte mycket, och jag har heller inte märkt att nivån i expansionskärlet minskat något direkt.

Så vad jag har läst på nätet så verkar det som att det är värmepaketet som behöver bytas. Men finns det något annat det kan vara? Något jag har missat? Följer det med O-ringar när man skickar efter ett värmepaket eller måste man veta vilken storlek de har och köpa vid sidan om?

Tacksam för svar då hösten kommer snart
Tommy
av MickeM
Hej.

Det låter som värmepaketsbyte.

Ta loss sidopanelen vid fötterna på förarsidan, och lyft mattan.
Känn om den är blöt.

Det är i alla fall mycket lätt att byta elementet.
Jag köpte nytt element över nätet, och det var oringar med.
Användarvisningsbild
av Perra83
Kör på max kyla så slipper du dimman tills du bytt värmeelementet. Luftkanalerna blir oxå kladdiga.

Nytt element och nya o-ringar. Ja bytte kylvattnet samtidigt.
Finns filmer på Youtube som visar hur bytet går till. Är som sagt lätt.
Ha mycket handdukar i bilen när du ska byta för det rinner ur en del. I alla fall för mig som kanske inte tömde ur ordentligt innan ja tog isär.

Tvätta rent ordentligt först, annars bli[…]

Motorhaveri s60 2.4T

Kuggar på kugghjulet som sitter på dre[…]

tack för svar! servicen kanske inte hål[…]

Motorhuvsjustering

Hej. Jag har en 142a -72 som jag håller p&ar[…]