Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thesecret89
tjena, så jag tänkte sälja min gammla 850 och sattsa på en 850 T5/T5R eller R och har två frågor.

1. Finns 850 T5/T5R eller R i awd ? isåfall finns dom bara i awd på kombin eller finns de även i sedan ?

2. Om man nu får tag i en awd modell, hur svårt tror ni de är och bara ta bort främre drivaxeln och skicka all power till bakhjulen ? (eller hur man nu gör är inte säker) hur dyrt/svårt tror ni det blir då om de nu går ? Tack i förhand
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Skulle tro att Viskokopplingen i bakaxeln lär haverera ganska så omgående.
Det var väl viskokopling på dessa ?:-/ :oops:
av thesecret89
DayDreamer skrev:Skulle tro att Viskokopplingen i bakaxeln lär haverera ganska så omgående.
Det var väl viskokopling på dessa ?:-/ :oops:
går de inte å byta den till nån slags Ls diff ? om jag fattar rätt :) hade vari rätt skojj på vintern med LSD och chippad R så man har 300hk på bakhjulen haha :shock:
av THP
Det är inga problem. Du behöver bara...
Hitta något annat fabrikat pä växellåda som är avsett för tvärställd motor och bakhjulsdrift.
Hitta en annan kardan.
Hitta en annan bakaxel.
Hitta ett sätt att besikta om den som bakhjulsdriven.

Sen för att framhjulen ska stanna kvar på sin plats utan drivaxlar, så måste du hitta andra hjulspindlar.
Du måste givetvis se till så alla system fungerar i övrigt.

Inte gjort på en kvart.. men omöjligt? Inte alls..
Användarvisningsbild
av Lucif3r
"Enklaste"? Ur med motorn och hela framvagnen, inkl. subframe, bygg ny framvagn av t ex framvagn från en 960, rakställ motorn, montera dit en M90 från en 960, kapa upp kardantunneln så växellådan får plats, ta kardan från en 7/900 serie och förläng/förkorta det som behövs, bort med viscon, och förstärk infästningarna för bakvagnen.
Kort sagt, mer eller mindre hela bilen måste byggas om.

Då kanske du kan regga den som ombyggt fordon också så du får använda den.

Det skulle vara mindre jobb att bygga om en 940 eller 960 till 850-replika utseende, faktiskt.
Användarvisningsbild
av Nexus
Vad jag vet så fanns awd bara till vanliga 855 2.5 T som kom 1997. T5-R och R hade aldrig awd innan s\v 70 kom.
Rätta mig gärna om jag har fel...
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]