Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pierre71
#1098361
Nexus skrev:4300K brukar det vara original på de som har xenon. Jag har 6000K på helljuset. Ganska blått ljus men helt okej tycker jag. Halvljus har jag skippa xenon på för slippa trubbel med ordningsmakten..
På äkta klarglas strålkastare behövs inget xenon på halvljus. Det lyset så bra ända :D
Men jag kan förstå att folk som kör med eftermarknads ufo strålkastare behöver xenon :lol:
Tack för svaret
av TobbeViktor
#1098387
När du väljer Kelvin på lamporna, så påverkar det även ljusstyrkan. Kanske inte supermycket, men skillnaderna finns där.
Mest ljus brukar det skrivas att det återges runt spektrumet för dagsljus. Beroende på var man läser så kan det vara från 4000-6000K. Högre Kelvin ger vitare/blåare ljus (mer intensivt/kallare, men lite svagare), och lägre ger gulare/rödare (varmare, och svagare) ljus. Vanligt är väl att biltillverkare anger 4300-4600 K som mest effektivt ljusmässigt.
Finns ju även folk som sätter typ 10000K i halvljus, och bländar allt som kommer nära bilen. :D

Har 4300K i halvljus, med en vanlig glödis till parkeringsljuset. Ger lite gulaktigt sken i lyktan, inte lika uppenbart att det sitter xenon i då. Kör 5000K i helljus.

Glöm bara inte att montera ur xenonet inför besiktning, om du sätter i halvljuset.

Jag hittar filmer på bränslefilterbyte […]

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]