Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chrilleen
#1092594
Hej, idag när jag var ute och körde så liksom "hackade" det till i bilen och den blev helt orkeslös, fick hålla full gas för att den inte skulle dö ?:-/
Efter en kort stund började en hel del lampor på instrumentpanelen att blinka och likaså med halvljuslamporna.
Jag kunde iaf ta mig till jobbet där nu bilen står.
Jag har mätt på batteriet ca 2tim efter att jag stängde av den. Det mäter 11,8V, dock så sjunker spänningen till ca 8,89 - 9,89 när jag startar bilen?
Beror detta på att generatorn är slut eller vad kan det vara? Något som också börjat att uppträda när bilen väl fungerade är att när man vrider om nyckeln så startar bilen för att sedan dö, denna procedur upprepas 2-3ggr sedan går den om den skall igen.
Tacksam för alla svar då jag är beroende av bilen.
av rid54
#1092711
Med den systemspänningen (< 10 V) är det nog mycket som inte funkar optimalt... Generatorn är nog rätt sjuk, eller förbindelsefel mellan generator och batteri. Eller så är batteriet helt slut, men 11,8 V i vila tyder inte på intern kortis utan mer på urladdat, och den lägre spänningen när motorn går antyder att ingen laddning finns.
#1092814
Hej!
Tänkte uppdatera lite så det kanske hjälper någon annan i framtiden.
Jag åkte till skroten och köpte en beggad generator á 700:- när jag endå var i farten och insåg att batteriet förmodligen var helt slut så inhandlades även ett sådant för 1200:-
Sedan monterades generatorn på Mekonomen för 1700:-
Nu mäts spänningen på batteriet 13,6V medans bilen är igång och ca 12,67V avstängd.
Så nu går bilen som innan.
Tack för samtliga svar och kanske hjälper min fråga någon annan i framtiden.
Må bäst. :wink:
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]