Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Schmoyoho skrev:Kofot och bryt åt andra hållet? Eller öppna luckan och lägg en träkloss mot kanten av luckan på den sidan där glipan är mindre och banka med en större hammare. Skadan är ju ändå orsakad av brytvåld så borde ju säkert finnas någon tolerans för att brytas tillbaka.
Skulle ju kunna vara en idé! Men borde det inte göra fler bucklor i bakluckan, tänker jag?
Lillarapunzel skrev:
DayDreamer skrev:Bagageluckan är nog jäkligt svår att får rak igen men det beror på vad som är snett, är hela luckan vinn så är det nog ganska omöjligt att få den rak igen utan då är det nog en utbytes lucka från någon skrot som gäller. Som tur är så är det ordentligt material som nummerplåtarna sitter fast i, hade det varit en nyare bil så hade det räckt att man petat på nummerplåten och allt hade rasat i miljoners plastbitar :roll:

Ja visst så kan du ju polisanmäla det men tyvärr så lär det väl läggas ner ganska omgående :(
Ja, hela luckan är vinn :(
Ok då kan det vara ganska svårt att bryta tillbaka den plus att den kommer att tappa spänsten så nästa gång dom bryter så finns det risk att dom lyckas att bryta den ännu längre.
DayDreamer skrev:
Lillarapunzel skrev:
DayDreamer skrev:Bagageluckan är nog jäkligt svår att får rak igen men det beror på vad som är snett, är hela luckan vinn så är det nog ganska omöjligt att få den rak igen utan då är det nog en utbytes lucka från någon skrot som gäller. Som tur är så är det ordentligt material som nummerplåtarna sitter fast i, hade det varit en nyare bil så hade det räckt att man petat på nummerplåten och allt hade rasat i miljoners plastbitar :roll:

Ja visst så kan du ju polisanmäla det men tyvärr så lär det väl läggas ner ganska omgående :(
Ja, hela luckan är vinn :(
Ok då kan det vara ganska svårt att bryta tillbaka den plus att den kommer att tappa spänsten så nästa gång dom bryter så finns det risk att dom lyckas att bryta den ännu längre.
Misstänker nästan det också. Nu när pappa kände på den sitter dessutom luckan "löst" på högersidan också... :shock:
Löst? Har typ gångjärnet tagit skada/släppt då? Skulle nästan låta luckan vara då om den nu är lös annars så kanske risken finns att du sabbar mer än bara luckan. Känn på skruvarna som håller luckan ifall dom är lösa, nu har jag ju inte en aning om hur det ser ut eller vart dom sitter för jag har faktiskt inte kollat så noga på min bil.
DayDreamer skrev:Löst? Har typ gångjärnet tagit skada/släppt då? Skulle nästan låta luckan vara då om den nu är lös annars så kanske risken finns att du sabbar mer än bara luckan. Känn på skruvarna som håller luckan ifall dom är lösa, nu har jag ju inte en aning om hur det ser ut eller vart dom sitter för jag har faktiskt inte kollat så noga på min bil.
Jag vet inte, men när pappa bara tryckte lite lätt med handen på respektive sida så hände det inte alls så mycket på vänster sida, medan hela bakluckan gungade när han gjorde samma på höger. Så något är ju antagligen löst där, ja...
Lillarapunzel skrev:
DayDreamer skrev:Löst? Har typ gångjärnet tagit skada/släppt då? Skulle nästan låta luckan vara då om den nu är lös annars så kanske risken finns att du sabbar mer än bara luckan. Känn på skruvarna som håller luckan ifall dom är lösa, nu har jag ju inte en aning om hur det ser ut eller vart dom sitter för jag har faktiskt inte kollat så noga på min bil.
Jag vet inte, men när pappa bara tryckte lite lätt med handen på respektive sida så hände det inte alls så mycket på vänster sida, medan hela bakluckan gungade när han gjorde samma på höger. Så något är ju antagligen löst där, ja...
Jaha men det är klart att den sviktar neråt eftersom att den är högre på höger sidan, på vänster sidan ligger den förmodligen på stoppet och vilar därav att den är stum där. Jag trodde det gick att vicka luckan i sidled när den är öppen.
DayDreamer skrev:
Lillarapunzel skrev:
Jaha men det är klart att den sviktar neråt eftersom att den är högre på höger sidan, på vänster sidan ligger den förmodligen på stoppet och vilar därav att den är stum där. Jag trodde det gick att vicka luckan i sidled när den är öppen.
Haha nej, illa är det inte. Men den är lösare på höger än vänster sida, som sagt...
Luckfan är ju ändå trasig så varför inte göra en chansning att bryta den tillrätta.....

Kolla först så gångjärnet inte är löst om så är fallet dra åt det

Lägg en träkloss med en trasa runt på bakskärmens avslutning ner mot kofferten, alltså inte uppe på skärmen. Klossen ska vara så pass stor att du kan trycka på luckans högra sida utan att den bottnar mot sitt stopp. Klossen bör placeras så nära vänster gångjärnet som möjligt.
Sedan är det bara att provtrycka lite på högersidan för att se vad som händer.
Gelis skrev:Luckfan är ju ändå trasig så varför inte göra en chansning att bryta den tillrätta.....

Kolla först så gångjärnet inte är löst om så är fallet dra åt det

Lägg en träkloss med en trasa runt på bakskärmens avslutning ner mot kofferten, alltså inte uppe på skärmen. Klossen ska vara så pass stor att du kan trycka på luckans högra sida utan att den bottnar mot sitt stopp. Klossen bör placeras så nära vänster gångjärnet som möjligt.
Sedan är det bara att provtrycka lite på högersidan för att se vad som händer.
Varför bryta sönder en i övrigt hyfsat fin 854, ännu mer?
Nej, men visst! Skulle kunna prova lite försiktigt! :)
244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]

C30 D2 Bult till remskiva gått av

Grattis! Du kommer visare ur denna upplevelsen &au[…]

ECM innehåller termineringmotståndet f[…]

installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.