Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja systemet torkar "sönder" om det inte använts på en längre tid. Det finns ju rep-satts att köpa men eftersom att du redan har kapat sönder systemet så är det ingen idé.
Användarvisningsbild
av Svanis
BGA skrev:Svanis. Inte lönt fylla när det läcker överallt.
DayDreamer. Ja torkfiltret hade oxå rostat sönder.
I samband med att jag hade motorn ute plockade/sågade jag bort AC- systemet.
I USA svänger dom in på macken och köpe en flaska kylmedel som dom trycker i, och i bästa fall fungerar det hela säsongen, men så enkelt får ju vi i Sverige/EU inte ha det.
Jasså får vi inte det?
Jag köpte iaf mitt Gds kit på svensk sida, passade på och tog en lös refillpatron också.
Kollegan köpte Kjell&co kylspray, gjorde en adapter och fyllde sin AC billigt för 2-3 v sedan.
Användarvisningsbild
av Svanis
BGA skrev:Svanis. Inte lönt fylla när det läcker överallt.
DayDreamer. Ja torkfiltret hade oxå rostat sönder.
I samband med att jag hade motorn ute plockade/sågade jag bort AC- systemet.
I USA svänger dom in på macken och köpe en flaska kylmedel som dom trycker i, och i bästa fall fungerar det hela säsongen, men så enkelt får ju vi i Sverige/EU inte ha det.
Jasså får vi inte?
Jag köpte iaf mitt GDS kit på svensk internetshop.
Kollegan tyckte det var dyrt o köpte Kjell&co kylspray, byggde adapter och fyllde för 2-3v sedan.
av BGA
Är det lagligt? Du behövde tydligen ett kit! Kjelles spray är avsett för att testa elkretsar ( tror jag) och är antagligen ofarlgt för ozonskicktet, men hur hur fungerar det som kylmedel i AC systemet? Priset? och din kompis behövde tydligen en adapter.Hur är det med brandfaran i de gaser du nämner? Det går ju oxå bra att använda gasol eller propan i systemet, men vem vill köra omkring med ett par liter branfarlig gas i systemet?
I USA svänger dom in på macken och fyller systemet med RÄTT sorts gas ungefär lika enkelt som vi fyller på spolarvätska.
Användarvisningsbild
av Svanis
Enligt min kollega, så kollade han upp den kemiska beteckningen på kylsprayen innan han köpte, jag har inte kollat upp det själv.

Om man däremot låter sig luras att istället trycka in propan i systemet, då utmanar man nog ödet. Även om det är tätt o fint, vad sker vid en krock, mån tro?

R134a som Volvo ska ha, det är inte brandfarligt

R134a finns även i tjejens 2015 årsmodell, så det är ju inte
ett gammalt medel som man inte får nyttja längre.

R134a går att köpa via http://www.internetshopping.se,
både som gds-kit eller refillpatron om man redan har ett gds-kit som är slut, dyrt kan tyckas men jag tycker det är värt.

Oetiskt att trycka i en tub i en AC med uppenbar läcka förvisso, det håller jag med om. Men jag köpte 97:an i vintras med 7000 mil på mätaren, inte konstigt att det försvinner lite per år, bilen är ju 19år nu, även däcktrycket behöver att fyllas på.
Funkar det så gör det, annars så får AC- firma reparera upp.

Kollegans adapter skapade han genom att ta vara på en ventil från ett tömt gds-kit, hur han gjorde för att anpassa till kylsprayventil vet jag ej, men han är en händig jäkel.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ac-system i bilar är aldrig 100% täta utan det är alltid något som läcker ut dock så små mängder så det dröjer flera år innan det märks. Sen personligen så skulle jag aldrig riskerar att släppa i något annat medel än R134a i mitt Ac-system.

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]