Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kenta70
Jag har precis bytt ventilerna och skruvat på toppen på motorblocket och skulle just till att skruva på topplocket när jag tog en funderare på om man inte borde slipa in ventilsätena. Bakgrunden är den att jag köpt en begagnad topp som jag tagit ventilerna från och efter rengöring monterat in i min gamla topp. (Kunde tyvärr inte använda den nya topppen pga av en senare årsmodell trots samma motorkod).

Min fråga är nu vad rekommendationen är kring att slipa in ventiler och ventilsäten i topp av aluminium till skillnad från gjutjärn (om det nu är någon skillnad kring det). Eller kan det vara som jag initialt antog att ventiler och säten kommer "jobba ihop" sig efter tag då aluminiumtoppen bör vara lite mjukare än toppar av gjutjärn.

Det är helt klar enklare att stoppa återmonteringen nu än att göra om hela arbete senare om det visar dig att ventilerna läcker för mycket. Tacksam för lite guidning.

Bilen jag renoverar är en V70 1998 med motor B5254T.

Hälsningar Kenta

PS. Om någon skulle undra är anledningen till bytet av ventilerna att spännrullen till kamremmen hade skurit, det mådde inte ventilerna bra av :???: DS.

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]

Tack för svar. Man kan ju sätta ett 120 […]