Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:
Hilmer skrev:bara tyckte det var lite märkligt att det inte fanns tillstymelse till glapp.

Mja, konstruktionen är ju iaf på 92-98 att dom är glappa. Dom kläms sedan ihop med centermuttern och drivaxeln, och glappet försvinner.
Det gör då även att glappet inte känns/'blir värrre' då muttern håller allt på plats. Utan då kan det bli som på din senaste bild istället - hela skiten rasar isär när muttern väl lossas. :roll:
Det är ju även därför det är så väldigt viktigt att dra muttern med korrekt moment, varken för löst eller för hårt. För löst så glappar det mer än tillåtet, och för hårt så går det för trögt, båda scenariona leder till en för tidig död av lagret.
Jag kan garantera att lagret på bilderna ovan glappade, tror inte det var för löst spänt heller! ;)

På min nuvarande kändes det ingenting i fjädern heller, man brukar ganska lätt känna där ifall det är fara o färde annars!
sensonic skrev:Det är samma skit som jag har. Jag har bytt en massa, inklusive hjullager fram men det har inte gett någon bestående förbättring.

Nu blev det mer akut i början på veckan och jag tog av höger drivaxel igen, gjorde det i höstas också. Då var det inget konstigt med den när jag undersökte men nu var stödlagret helkass. Ni drivaxel på väg från Tyskland, återkommer när delarna är framme. Tar väl en vecka.
Höger drivaxel bytt och jag har kört ett par dagar. Ingen markant förbättring vad gäller vibrationer men med ett friskt stödlager blev det tystare och jag har mindre glapp när jag släpper gas/ger gas (beror väl snarare på de nya knutarna än lagret...).
Ja du, kanske det. Fast den vibrerade på samma sätt även vid förra besiktningen.

Vad jag kan se nu återstår att byta vänster drivaxel, hjullager bak, subframebussningar, bussningar främre krängningshämmare.

Kan det vara något inne i koppling eller växellåda? Vibrationer följer hastighet, ej motorvarv. Intensiteten varierar. Inget tydligt mönster att det blir värre vid gaspådrag/gassläpp. Inga bromsar varma efter färd.
sensonic skrev:Vibrationer följer hastighet, ej motorvarv. Intensiteten varierar. Inget tydligt mönster att det blir värre vid gaspådrag/gassläpp. Inga bromsar varma efter färd.
Just så upplevde jag det i min förra bil och som gjorde att jag startade tråden, hittade aldrig felet den gången tyvärr!
I min nuvarande så är det snarlikt men ändå inte riktigt detsamma, det kommer vid vissa hastigheter men det kan liksom gå lite i vågor/pulser, hur upplever ni andra det?
Har en V60 D4 AWD MY2015 som endast har vibrationer mellan 100-120, mest vid 110 km/h. Vinter som sommardäck spelar ingen roll. Lågfrekventa vibrationer som inte går att avgöra om de kommer från bakvagn eller framvagn.

Som jag skrev i en annan tråd så känns det lite som ombord ett fartyg under gång där det vibrerar med låg frekvens men utan att man riktigt hör något vibrationsljud. Får känsla av att det är drivlina eller Halldex. Än så länge hanterbart, kan leva med det, men ska ta upp det vid nästa service

Skickat från min iPad med Tapatalk

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]

Tack för svar. Man kan ju sätta ett 120 […]