Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnus.
Kikar på lite andra möjliga felorsaker som sagt.
Men faktum kvarstår, denna bil har alltid gått som en klocka, över förväntan faktiskt på alla vis.
Tills det där för******de Vvt drevet skulle bytas av undertecknad.
För ca 2 år sedan byttes tändstiften, de var samtliga ljust bruna, gjorde också ett komptest, minns inte siffrorna, bara att allt var korrekt och jämnt.

Gjorde detsamma idag, stiften var nu likbleka och torra, kompressionen cyl 1-5 var 9.5 - 10 - 10.5 - 11.5 - 11.5, (Bar) motorn var varmkörd men inte fullvarm.
Ska väl ligga mellan 13-15 Bar har jag förstått?

Felsymtomet är iaf följande i dagsläget, kraftlös på låga varv och det mycket störande fenomenet, trots stabil tomgång, varvar upp och tillbaka till 850 rpm
precis som den ska.
Tills man ska iväg, då tvärdör motorn så man nästan skallar ratten, men är man snabb och hinner få ner kopplingen innan den dör då ligger tomgången runt 400-500 och den hostar och hackar.

Sen står den där och bluddrar, återhämtar sig inte, petar man då på gasen så är de 50/50, antingen lägger av, eller går tillbaka till 850 rpm igen.
Allt över 2000 varv är fullt körbart, då märker man egentligen ingenting utöver någon mycket lätt ryckning vid acceleration
Inte en felkod sätter den heller så man kunde få lite hjälp, hur är det ens möjligt med dessa symtom?
av magnus.
Tack!! Kan inte svära på att de var den, då jag vart isär med allt igen och nollat. Men ja, hade inte fått tillbaka slangen till map givaren riktigt.
Den var torr och stel och satt snett på.
Nu går den som en klocka igen.
Får skylla på att map givaren sitter lite osynligt, pinsamt ändå :oops:
av jeg46
Imponerande av "Triad " att hitta felet :-)-) Magnus du har blivit en expert på byta kamremmar o Vvt drev . Nu kan du svara andra forum medlemmar som kört fast :D En bra o lärorik tråd

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]