Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo742
Hej.

Jag ska bort oljetråget och jag har monterat bort bukplasten. Jag ser oljetråget och två rör som går direkt under oljetråget, fast på automatlådans sida.

Hur gör jag får att demontera oljetråget?

(Det är koks i oljeavskiljaren som har vidare täppt igen oljekanalerna. Fullt med olja i oljeavskiljaren.)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det är servorören jag antar att du menar?

Det röret som är markerat i rött är ett servorör det som är markerat grönt är också ett servorör. Men på din bil så går det röret som är markerat med grönt bredvid det andra servoröret det röda. Enklaste är väl om du släpper på servorören vid styrväxeln men det ska gå att få ner tråget med rören kvar men man lär få bryta ganska mycket i rören.
Bild
av Volvo742
DayDreamer skrev:Det är servorören jag antar att du menar?

Det röret som är markerat i rött är ett servorör det som är markerat grönt är också ett servorör. Men på din bil så går det röret som är markerat med grönt bredvid det andra servoröret det röda. Enklaste är väl om du släpper på servorören vid styrväxeln men det ska gå att få ner tråget med rören kvar men man lär få bryta ganska mycket i rören.
Bild
Okej.
Så jag kan enkelt lossa på dessa rör och flytta dessa åt sidan och sedan montera bort alla skruvar och sedan enkelt lyfta ned tråget?

Svårare än så är det inte? :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Nej det ska inte vara svårare än så vad jag minns. Det enda som kan vara krångligt är när du väl ska försöka få tillbaka servorören i styrväxeln.
av Volvo742
Okej. Men jag tror jag får skruva bort fästerna till dessa rör.

Är det många skruvar till fästerna?

Ska jag passa på och köpa något hos volvo, typ en oring eller så, medan jag rengör oljetråget?
av Waizguy
Vet inte hur stor skillnad det är på v70 och 850 men om inte minnet lurar mig så tror jag att jag släppte på fästet som håller rören på balken och sedan lossade jag rören någonstans vid pumpen (Servoolja läcker ut). Vek sedan bort rören med handen när jag tog ned tråget.
Det var visserligen på en 850 med manuell låda men det kanske inte skiljer jätte mycket.

/// Waiz
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Volvo742 skrev:Okej. Men jag tror jag får skruva bort fästerna till dessa rör.

Är det många skruvar till fästerna?

Ska jag passa på och köpa något hos volvo, typ en oring eller så, medan jag rengör oljetråget?
Tror att fästet sitter med en eller två skruvar.
Kommer inte ihåg om det är o-ring eller inte vid styrväxeln till servorören.

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]