Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en 855 95- med krockkudde både i ratten och framför passageraren.
Nu så kommer jag förmodligen ibland behöva använda barnstol i framsätet och jag undrar därför
hur man kopplar ur krockkudden ovanför handskfacket.

Någon som har några råd o tips ang detta?
Ärligt talat... Åk till en verkstad som vet hur man gör. Minsta felhantering av kudden kan resultera i väldigt otrevliga konsekvenser, och är absolut inget man ens ska tänka tanken på att pilla på om man inte är 110% säker på vad man gör.

Men generellt sett så kopplar man ur batteriet, väntar MINST 30min, kopplar ur kudden och monterar ett motstånd istället.
Fanns nyckelavstängning av kudden på 850? I sådana fall, kanske montera sådan? Dels så kan du slå på kudden igen till exempel om du ska köra någon i framsätet (utan barnstol), om barnen börjar åka framåtvänd stol i baksätet eller vid försäljning. Koppla ur kudden är ju en sak men tycker det känns mindre lustigt att koppla tillbaka en krockkudde och då behöva förlita sig på att den fungerar, eller mer så att den inte löser ut när man inte vill det.
Tjena.

Vi hade nyckelavstängning i en Passat 2005'a när ungarna var så små.
Men jag litade inte på den, och skulle inte lita på en urkopplad heller.
Den ska bort fysiskt, innan jag sätter ungarna bakvänd fram med gott mod, när det finns en Airbag.
Det är en ordentlig sprängladdning. (Kolla på Youtube vad våghalsar åstadkommer med dom)

Vi hade barnen bakvända i baksätet, från dag ett i stället.
Det var inga problem.

Det finns givetvis större faror i vardagen, än att sitta vid en korrekt urkopplad Airbag, men det kändes inte rätt för mig.
DayDreamer skrev:Det borde väl inte vara några större svårigheter att koppla in en nyckelavstängning till airbagen bara man vet vad man gör så är väl allt lugnt :)
Mja... det är ju inte bara att koppla in en strömbrytare direkt... Då finns risken att det blir ett litet litet överslag precis vid brytningen, och poff! så får man en mjuk och skön kudde i nyllet :roll:
DayDreamer skrev:Perfekt ju ifall man blir lite sömnig bara att trycka off och så kommer det en kudde :wink:
Större risk för att det blir kudden som inducerar sömnen, eller att en ovetandes andra förälder som ska montera ur barnstolen men istället katapulterar iväg den. Job done i och för sig...
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]