Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo94
Var sitter givaren till kilometerräknaren på en 850 automat -94?
Tar den info från ABS modulen eller sitter det något på lådan?
Kan ju givetvis vara ett drev i räknaren oxå.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Den är mekanisk och styrs helt av instrumenthuset, med samma signal som hastigheten, som nexus säger.
Fungerar hastighetsmätaren så fungerar kilometerräknaren rent elektroniskt, vilket då rent logiskt innebär att felet är mekaniskt.
Det finns ett drev som styr siffrorna, detta drev går sönder med åren. Lite pilligt, men inte svårt att byta. Drevet kostar inte många kronor på ebay heller.
av volvo94
Lucif3r skrev:Den är mekanisk och styrs helt av instrumenthuset, med samma signal som hastigheten, som nexus säger.
Fungerar hastighetsmätaren så fungerar kilometerräknaren rent elektroniskt, vilket då rent logiskt innebär att felet är mekaniskt.
Det finns ett drev som styr siffrorna, detta drev går sönder med åren. Lite pilligt, men inte svårt att byta. Drevet kostar inte många kronor på ebay heller.
Det var givaren till hastighetsmätaren jag menade egentligen, men var tar den signalen ifrån? En Volvomek hade för sig att den kom från ABSén. Kan det vara så eller är det från lådan?

Att köpa ett drev från Ebay, vad söker man på då?
Användarvisningsbild
av Nexus
Spelar ju ingen roll vart den tar signal . om hastighetsmätaren fungerer men inte kilometer,tripp så är det drev som är kaputt. på senare modeller var jag den tar signal från absgivare v fram.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
volvo94 skrev:
Lucif3r skrev:Den är mekanisk och styrs helt av instrumenthuset, med samma signal som hastigheten, som nexus säger.
Det var givaren till hastighetsmätaren jag menade egentligen, men var tar den signalen ifrån? En Volvomek hade för sig att den kom från ABSén. Kan det vara så eller är det från lådan?

Att köpa ett drev från Ebay, vad söker man på då?
Dom äldre modellerna av 850 tar hastigheten från växellådan vet inte vilket årtal dom gick över till att ta hastighetsignalen från ABSén. Den tar först och främst signalen från VF skulle den försvinna tar den istället signalen från HF.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
fr.o.m -96 tas hastigheten från ABS'en. Men som redan nämnts - fungerar hastighetsmätaren så fungerar trippmätaren, och då är det alltså ett mekaniskt fel i själva räkneverket, 99% ett drev som tappat en eller flera tänder, väldigt väldigt vanligt fel ju äldre bilen blir.

Även x70 med digital tripp får sin datasignal via hastighetsmätaren, så även där så gäller "fungerar hastighetsmätaren så fungerar trippen".
Jag skulle kunna gå in på betydligt fler detaljer om hur x70 husen fungerar, men det hör inte riktigt hemma här :P
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]