Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anteeeee
hoppas någon här kom hjälpa mig med tips/råd jag har en volvo 850 T5 med den setup:

helsmidd bottendel
GLT-kammar
portad topp
turbo T3/T04-E
bränslepump walbro gss341
640CC spridare
annan IC
större LMM-hus
koppling tryckplatta -707 lamell R VOLVO

just nu ligger jag på CA 300HK. till våren tänkte jag hämta ut mer ur maskinen. men nu till frågan STYRSYSTEM??
ska jag använda mig av orginal eller byta till ett eftermarknads styrsystem? finns det någon/några som kan ge goda råd i denna fråga. får hela tiden olika svar om detta när ja kollat/frågat runt.

vad effektmål ligger på vet jag inte riktigt hade mer tänkt att dom får prov köra den i bänken för att se vad den klarar samt vad dom tycker jag ska köra på

MVH
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Egentligen, rent tekniskt, finns det väl faktiskt ingen direkt anledning till att byta styrsystem...
MEN, i praktiken är det ju så att det är mycket mycket svårare att hitta någon som kan/vill mappa om ett orginalsystem(speciellt ett så pass gammalt som motronic 4.3, med lite halv-kass loggning osv, Motronic4.4 hade varit bättre, men även det är väl lite si och så), än ett populärt eftermarknadssprut.

Så det det egentligen hänger på är hurvida bilen ska mappas från grunden eller inte, hur skicklig din mappare är osv osv. Utan tvekan är det betydligt lättare att mappa ett styrsystem som är byggt för det och har gott om loggningsmöjligheter och dokumentation, än ett orginalsystem som saknar dokumentation och många "bra att ha" funktioner(plus är en halv vetenskap att få in i programmeringsläget till att börja med).
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nej tyvärr är jag inte direkt insatt i några eftermarknadssprut, men populära sprut är ju MS3 och VEMS som instegsmodeller, sen finns det ju dyrare system såsom maxxecu, nira och några fler jag ej kommer på namnen på.

Största skillnaden som jag förstått det mellan dom olika prisklass-modellerna är hur pass lätta dom är att jobba med och hur mycket extra krims-krams dom har(t ex extern display, uppkoppling till surfplatta/mobil osv). Dom billigare, typ MS, kan vara krångliga att installera om man inte har ordentlig koll, och det är lätt att bränna boxen om man kopplar fel. Dom dyrare är väl lite mer säkra mot felkoppling och sånt.
Men ett korrekt installerat och mappat sprut presterar snarlikt, oavsett om det är ett MS3 för 5000kr eller en maxecu för 15000.

Största problemet är ju dock att vi har udda antal cylindrar, vilket gör det rätt mycket mer omständigt att både hitta rätt komponenter och få en hyffsad inställning att fungera. En 4a eller 6a kan man isortsett bara slänga in som waste-spark och det funkar direkt, en 5a kräver mer exakta timings osv.
Detta är ju inget som är något problem för någon som KAN mappa dessa motorer, men som lekman kan det ställa till lite extra huvudvärk.
av anteeeee
okej OM det skulle bli att jag byter systemet så kommer jag ju att lämna in bilen på någon trim firma som får installera allt och mappa den har ju inga planer på att mixtra å trixa själv så att säga
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]