Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knatch
Nexus skrev:Varför köpte du inte monteringsatts på biltema? Kostar ju typ 50:-
Såg inte att dom hade dom.
Har du provat dom? Isåfall hur är passformen?

Nu är jag iallafall klar. Nu går den tyst och fint och säkert många mil till :)
Den drog olja och anledningen var oljefiltret som förra ägaren köpt på biltema. Den läcker uppifrån, något o passa sig för i framtiden.

Byter den tillsammans med olja och tändstift + bensinfilter nästa vecka.
Tack igen för all hjälp!

Edit:
Här kommer länken till hylsorna jag använde för att få loss runddragna bultar
http://www.swedol.se/avdragarhylsor-9-delar.html
av Knatch
Lucif3r skrev:Tvivlar på att det är biltemas fel att filtret läcker... Troligen felmonterad, antingen inte åtdraget ordentligt, eller monterat utan att smörja packningen först. Kan ju iofs även vara FÖR hårt åtdraget, så packningen har blivit skadad.
Ingen aning, men jag tänker då inte köpa just oljefilter från biltema
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Bättre att köpa original filter så mycket dyrare är inte det Biltemas oljefilter har inte varit något bra vet inte hur om är nu förtiden :???:
av Knatch
DayDreamer skrev:Bättre att köpa original filter så mycket dyrare är inte det Biltemas oljefilter har inte varit något bra vet inte hur om är nu förtiden :???:
Det låter klokast!
Det filtret som sitter på nu är biltema och ser ut att vara cirka 1-1,5 år gammalt.
Färgen på filtret är "polestar blått".
Biltemas filter till 850 idag är svarta. Ingen aning om det är samma fabrikat eller om dom bytt.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Knatch skrev:
DayDreamer skrev:Bättre att köpa original filter så mycket dyrare är inte det Biltemas oljefilter har inte varit något bra vet inte hur om är nu förtiden :???:
Det låter klokast!
Det filtret som sitter på nu är biltema och ser ut att vara cirka 1-1,5 år gammalt.
Biltemas filter till 850 idag är svarta. Ingen aning om det är samma fabrikat eller om dom bytt.
Det är möjligt att dom har bytt tillverkare eller så sitter det någon nisse bak på lagret och målar filtren svarta nu istället.
av Knatch
DayDreamer skrev:
Knatch skrev:
Det låter klokast!
Det är möjligt att dom har bytt tillverkare eller så sitter det någon nisse bak på lagret och målar filtren svarta nu istället.
:mrgreen:

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&[…]

Original är det alltid halogen i helljusstr&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag får hoppas jag kan polera upp resten av […]

Det visar sig att man behöver både del […]