Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sensonic
Som rubriken lyder...

Att få av dem borde väl gå på egen hand med en massa våld, t ex en dosfräs, bågfil och lite svordomar.

Men de nya ska ju pressas in, har hört om något som gjort det med domkraft och lite träbitar hemma men vågar inte riktigt det. Funkar det inte står man där liksom.

Frågade på "min" verkstad men det har ingen vettig press för ändamålet utan måste ta ner hela motorpaketet och göra det vid sidan om bilen, dvs inte en rimlig åtgärd.

Vad är det för utrustning en verkstad ska ha för att detta jobbet ska bli rimligt? Tänker mig att de borde kunna ta en busaning i taget underifrån.
av SubMarine
Först bankade jag in dem så långt jag kunde med en gummiklubba. Sedan skruvade jag in dem resten av vägen med skruven som håller subframen genom att lägga distanser mellan bussningen och konsolen/brickan så att det blev ett jämnt tryck mot bussningens yttre kant. För att få bort dem så pillade jag in en skruvmejsel mellan bussning och subframe och knäckte bussningen. Tog inte många minuter när man fått in tekniken.
av SubMarine
sensonic skrev:OK, låter ju som det går att ta en chansning då kanske. Du smörjde inte in dem med något först så de hoppar in lite lättare?
Minns tyvärr inte om jag smörjde något men det skadar ju inte :) Tänkt också på att du monterar bussningarna åt rätt håll, finns en liten indentering på både subframe och bussning om jag inte minns fel.
av JE Jr
Jag behövde byta en bussning och då lossade jag bulten och sen satt ajg ett stämjärn mot gummidelen och pressade upp den med en domkraft. När den gick igenom flyttade jag stämjärnet till en gummibit som fortfarande inte var kapad och tryckte upp igen med domkraften. Gick faktiskt väldigt smidigt!

Får du ur mittdelen så är det lätt att ta ur ytterhylsan, den är av plast.

OBS! när du pressar i nya bussningen se till att pressa på ytterhylsan då och inte på mittendelen som är högre, då kommer du säkert sabba gummit.

MVH

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?