Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Olle69
Testade pumparna
De gamla är det kortis i och den snurrar inte
Den begagnade jag köpte funkar

Jag testade att byta mellan reläerna, men det larmar i a f

Så antingen är bägge reläerna trasiga, eller är det fel i kablage eller möjligtvis i styrenheten

Ingen som sitter på krets-schema till detta som kan dela med sig?

Det är nästan omöjligt att komma vidare annars.

Ett alternativ jag funderar på är att dra ut lampan i instrumentpanelen
Någon som vet om motorlampan måste funka på äldre bilar?
av Olle69
Låg och funderade på felet en stund i går kväll
Kom på att om det var kortis i pumpen är det troligt att en säkring gått
Mycket riktigt
Säkring bytt och nu funkar den

Men lite pinibelt är det att jag inte tänkte på att kolla det som första åtgärd...
När det var fel på relä, så funderade jag inte i de banorna

Nu fick bilfan 8st andra 2: or på BP, så det blir skroten i a f...
Hela framvagn verkar slut + srs lampan bestämde sig att börja larma precis när bilen kördes in på BP

Synd, när man lagt ner 2000kr på den
Men man kan inte lägga 4-5000 till på en 5000kr bil
av Olle69
Jag tror du missförstår situationen
Jag har väl inte direkt informerat om den här på tråden

För det första
Bilen är inte min
Det är min sons
Jag har inte sista ordet

Jag gillar själv att hålla liv i äldre bilar
Jag kör en 960 från - 91 med 44000 mil på mätaren som jag kan utan och innan och i dagsläget går den som en klocka
Även AC n funkade i somras

Men tycker du att jag ska rekommendera en ung barnfamilj att lägga mer pengar på en bil än vad den är värd då den är rostig och ganska sliten i allmänhet?
Jag rekommenderade dem att lägga pengarna på en nyare, fräschare 855/V70 istället, vilket jag tror är bästa beg. köpet på marknaden

Jag måste erkänna att det är lite av egenintresse jag gör det
Då min son inte direkt är händig på bilar, även om han visat intresse nu, så vet jag vem som kommer få reparera bilen när den går sönder
Jag har inget emot det. Men jag har inte alltid tid och då skulle den bli stående under perioder, som den blivit i det här fallet
av MickeM
Hej.

Helt rätt råd till familjen.

Man måste se helheten, och även ställa sig frågan:
Vad mer är rimligt att man för fixa (eller större nödvändig service) på ca ett års sikt?
Man tar hjälp av någon oberoende pålitlig kunnig om man inte kan själv.

När man (på riktigt) vet vad man har, är det dags att tänka: "jag vet vad jag har, men inte vad jag får"

Risken finns ju att den "nya" man köper pajar ganska omgående, men det kan den nylagade bilen också.
Dom är gamla.

Att skrota en 5000kr bil och i stället framgångsrikt köpa en annan 5000kr bil kräver kunnande, (och lite tur).

Micke.
av Olle69
Tanken var nog att lägga lite mera pengar på nästa bil. Det känns mer ok att lägga pengar på en fräsch bil än en rosthög
Jag anser mig som ganska väl kvalificerad att råda om en bil är värd att satsa på, då jag är väl medveten om vilka reparationer som kan kosta mycket och vilka som är enkla att laga

Även leasing och nybilsköp har beaktats av sonen, men jag tror inte det blir så

Jag personligen tycker att det är ok att lägga rimliga pengar på en äldre bil om man tänkt ha den kvar
Jag vet att många idag resonerar annorlunda, då det kräver insatser av en själv
Vi är på väg mot ett servicesammhälle där många tjänster köps av företag
Det är inte många som ens byter vinter / sommar - däck längre, än mindre servar bilen

Jag säger inte att det är fel. Bara att det inte passar mig att inte göra det själv

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?