Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Har en V70 2.0 -98 (minsta motorn) Min varningslampa för "fel på motorelektroniken" lyser och jag hörde från en kompis som är mekaniker att det "till 99%" borde vara lambdasonden som är trasig.

Jag har hittat en sond i motorutrymmet mitt i men ganska långt ner. Finns det bara en eller finns det fler man oxå måste hitta?
Det verkar som om den är lättast att komma åt underifrån.

Jag funderar på att köpa en på Biltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000029594/ för 499:- och köpa deras specialverktyg http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000016977/

NÅGON SOM HAR RÅD/RÖN eller tips på hur man gör detta??

//MVH MAGNUS
För det första, ge din "kompis" fingret. Det finns INGET som kan säga att "det till 99% borde vara" utan en ORDENTLIG felsökning. Om hans första gissning var lambdan så är han en urusel mekaniker som jag inte ens skulle låta byta torkarblad på bilen. Tyvärr är "mekaniker" som honom alldeles för vanliga, byter delar på måfå på kunds bekostnad utan att felet åtgärdas...

Och nej, du kan inte köpa första billigaste sond du hittar. Du ska ha en med exakt samma orginalnummer som den som sitter i bilen. Inget annat. Oavsett hur många kompisars kompisars morbröder det fungerat för.
Lucif3r skrev:För det första, ge din "kompis" fingret. Det finns INGET som kan säga att "det till 99% borde vara" utan en ORDENTLIG felsökning. Om hans första gissning var lambdan så är han en urusel mekaniker som jag inte ens skulle låta byta torkarblad på bilen. Tyvärr är "mekaniker" som honom alldeles för vanliga, byter delar på måfå på kunds bekostnad utan att felet åtgärdas...

Och nej, du kan inte köpa första billigaste sond du hittar. Du ska ha en med exakt samma orginalnummer som den som sitter i bilen. Inget annat. Oavsett hur många kompisars kompisars morbröder det fungerat för.

Synd :-( Hade hoppats på en enkel lösning.. Bilen är så gammal och inte värd så mycket så man drar sig ju för att ta in den på en verkstad för att göra en dyr felsökning och sen få en dyr originaldel monterad till en dyr kostnad
Hej.

En V70 2,0 1998 borde ha Fenix motorstyrning.
Då kan du tillverka en egen "felkodsläsare" för en hundring ungefär.
Sök på detta forum hur du gör. Det finns flera trådar om det.

Se klistrad tråd "felkoder till 850" för vad felkoderna betyder.

Med felkoden/erna, så är det betydligt enklare och säkrare gissningar på felet.
Måste inte vara dyrt fel.

"Univesal" lamdasonder funkar extremt dåligt på dessa bilar.= pengar i sjön eftersom man ändå får byta till rätt sond till slut.
Numren måste stämma, som sagts tidigare.

Högre odds på en begagnad rätt sond ifrån en skrot, än en billig universal. Tyvärr.

Micke.
Säger som dom andra läs ut felkoder för att vissa var man ska rikta sin felsökning. Om du tänker byta lamdasondet själv och du är 100% säker på att den är defekt. Du bör försöka få på en blocknyckel som sitter tätt runt. Om den inte går över kontakten = i värsta fall klipp av kontakten.

Där av man måste vara hundra på man har tid och rätt saker. Viktigt att tänka på och kom ihåg är att det är en del av avgassystem så det kan sitta som svärdet i stenen. OM du får bort den ta LITE koppar pasta på gängorna på sensorn ej på hålen i sensorn och skruva åt den för hand. Om nyckeln inte passar över kontakten använd hylsa som du länka. efter den sitter känn efter luft runt sensorn med motorn igång för att säkra att du inte har en avgas läcka.

Sorry för uppsats :roll:

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?