Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FreddanNo1
Schysst om någon har några tips.
Min 850 SE 2.0 från 95 kan helt plötsligt när man är på en parkering eller vid ett rödljus börja hacka och köva sig och man kommer ingen vart. Motorn kan till och med dö. Men startar man om och trampar ur samt står och rusar motorn några sekunder fungerar den igen. Men sedan kan det bli likadant mästa dag. Är lite irriterande för mig men inte så farligt, men för min fru är det värst, hon är mer hjälplös i sådana situationer och kan bara lämna bilen och ta bussen hem.
av bjorn_and
Lucif3r skrev:Hett tips nör du skriver/pratar med personer från hela landet: Använd inte massa konstiga slanguttryck ingen jäkel förstår sig på... Du får nog bättre respons då...
Jag är från Göteborg, men har nog aldrig hört någon använda uttrycket i dagligt tal faktiskt.

http://123an.tjosan.se/gotebossk-ordlista.html

Köva sig — Kvävas, storkna, kikna
av FreddanNo1
Akademiens ordlista http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ sök på Köva.
Mina bekanta säger så och jag har alltid använt det ordet. Köver sig är rikssvenska och betyder ungefär att kvävas på ett ojämt eller ryckigt sätt. Ungefär som gamla moppen med dålig förgasare som nästan dör vid för snabbt gaspådrag - den köver sig. Eller någon med astma som får ett anfall som kommer och går - han/hon håller på att köva sig. Om den kvävs med en gång så kan man säga att den bara " köver sig direkt"
Kanske mest vanligt ord på bilverkstäderna och mekare, i alla fall runt Gbg.
När jag var liten sa man även kövna, om man tex blir förvänad och tappar andan eller om man är mycket varm och nästan får svårt att andas. Då kövnar man. Men det ordet har jag inte hört på länge.
Men strunt samma, jag vill inte uppehålla forumet med detta egentligen.

I alla fall som moppen köver sig min bil. Men när motorn är varm. Tack om någon har något tips! Vore superschysst! Jag har inte råd att lämna in bilen på en felsökning som kanke inte ger något.
av MickeM
Hej.

Två frågor måste besvaras innan du får bra svar:

Nr1.
Läst ut några felkoder?
Alla svar innan nr1 är gjort, är bara ganska dåliga gissningar.
tips, läs klistrade tråd nr 2 uppifrån i detta forum hur du gör.

Nr2.
När byttes tänddelarna senast?
Dvs fördelarlock, rotor, och kablar.

Tändstiften brukar bytas någorlunda enl intervall, men övriga delar är "evighetsmaskiner" enl många =fel.

Micke

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?