Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lancet
Jag har nu för andragången på 14 månader drabbats av att min turbo rasat på min V70. Jag låg redan förra året strax över gränsen för att detta skulle gå på garantin. Jag fick betala hela rubbet själv.
Nu sker alltså samma sak igen, 14 månader senare. Verkstan är auktoriserad och menar att garantin för den enskilda turbon är ett år då det var en Volvo original. Finns inget som säger att de gjorde ett dåligt jobb i första vändan. Det verkar ha varit ett måndagsexemplar.
Jag kommer enligt dem få betala allt. Det finns inte heller enligt verkstaden något som säger att vi orsakat turboraset. En av vingarna inuti har lossat, liksom första gången.

Nu till garantin. Funderar på om detta måste vara rätt. Jag ser ju att två års garanti gäller generellt enligt konsumentköpslagen. Ochgarantin för den enskilda motordelarna måste väl vara något mellan verkstaden och bildelssäljaren. Jag har ju lämnat in bilen för att få ett fel åtgärdat.

Vet någon mer vad som gäller?
Användarvisningsbild
av frasse4
Hej, många som blandar ihop detta, garanti är något frivilligt likt öppet köp. Du har alltid reklamationsrätt på fel som fanns från början i 3 år. En garanti påverkar aldrig reklamationsrätten. Under de första 6 månaderna är det upp till säljaren att bevisa felet efter det är det upp till dig.

En turbo ska hålla mer än 14 månader innan en vinge lossnar, så det måste vara tillverkningsfel enligt mig (så länge du inte kört utan luftfilter eller liknande). Läs mer på konsumentverkets hemsida. Där finns även kontaktuppgifter till konsumentvägledaren i din kommun som kan hjälpa dig. Så stå på dig och förklara för verkstaden att du vill göra en reklamation av delen inte få den bytt på garantin.
av Lancet
Tack så jättemycket. Det låter väldigt rimligt. Min enda fundering är att det ju är verkstaden som köpt turbon. Inte vi och att det då - väl - är något mellan verkstaden och bildelsförsäljaren. Å andra sidan är verkstaden väldigt tydlig med att det inte kan vara dem eller slitage. Det är också verkstaden som bytt alla luftfilter (samtidigt som nya nu rasade turbon). Det innebär ju rimligen att de borde reklamera den och ha tillräcklig information för att kunna hävda fel.

Följdfrågan blir ju: är det jag eller verkstaden som ska reklamera?
Användarvisningsbild
av joel80
Du reklamerar till firman du handlat av. Känner du dig osäker på vad du bör göra och hur kan du ta kontakt med en konsumentvägledare. Brukar finnas nummer till den som är det i din stad på konsumentverkets hemsida. Den personen kan reglerna och tillvägagångssätt för allt runt konsumentköplagen. En samhällstjänst som används för lite. ;)

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?